Spaanse O. fusca s.l. van de Ebro Delta
Moderator: Michiel Janssen
- Martin van den Hoorn
Re: Spaanse O. fusca s.l. van de Ebro Delta
Zijn het twee fotó's van dezelfde plant of zijn het twee verschillende planten?
Groet Martin
Groet Martin
Laatst gewijzigd door Martin van den Hoorn op zo mei 10, 2009 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Het lijkt mij Ophrys fusca subsp. lupercalis? Vanwege de lichte lipbasis en 'knobbeltjes'.
M.v.gr. Mark
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Inderdaad, Martin, beiden van dezelfde plant, met enkele dagen tussen.
mvg. Hans
mvg. Hans
- Martin van den Hoorn
Dag Hans,
Ik heb eens in mijn Delfoge zitten neuzen en een aanpak gekozen die ik eigenlijk verafschuw, namelijk door te kijken welke taxa van de sectie Pseudophrys in Spanje voorkomen. Vervolgens heb ik de soorten die gemeld zijn voor Spanje vergeleken met de foto's en kom ook tot Ophrys fusca subsp. lupercalis (Ophrys lupercalis). Wat me nog niet zint is de horizontale houding van de bloemen. Ik zou denken dat dit karakteristiek is voor een aantal taxa maar dit kan ik niet zo terug vinden in de tekst. Mogelijk is dit wel gebruikelijk wel voor het gros van de fusca verwanten. Ik hoop dat iemand hier weer mij op kan antwoorden.
Groet Martin
Ik heb eens in mijn Delfoge zitten neuzen en een aanpak gekozen die ik eigenlijk verafschuw, namelijk door te kijken welke taxa van de sectie Pseudophrys in Spanje voorkomen. Vervolgens heb ik de soorten die gemeld zijn voor Spanje vergeleken met de foto's en kom ook tot Ophrys fusca subsp. lupercalis (Ophrys lupercalis). Wat me nog niet zint is de horizontale houding van de bloemen. Ik zou denken dat dit karakteristiek is voor een aantal taxa maar dit kan ik niet zo terug vinden in de tekst. Mogelijk is dit wel gebruikelijk wel voor het gros van de fusca verwanten. Ik hoop dat iemand hier weer mij op kan antwoorden.
Groet Martin
- Walter
- Contacteer:
Wat het is, weet ik ook nog niet goed.
Ik denk echter niet aan lupercalis die heeft meestal maar 2 of 3 bloempjes, terwijl er hier veel meer zijn.
Ik heb echter zelf ook niet de tijd om alles uit te pluizen.
In dit seizoen bestaat het leven uit werken, eten, slapen en vooral véél op excursie gaan.
Ik denk echter niet aan lupercalis die heeft meestal maar 2 of 3 bloempjes, terwijl er hier veel meer zijn.
Ik heb echter zelf ook niet de tijd om alles uit te pluizen.
In dit seizoen bestaat het leven uit werken, eten, slapen en vooral véél op excursie gaan.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !