Israel - puzzeltjes

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Israel - puzzeltjes

Bericht door M.H. Schot »

Door Israel trekkend ben ik nogal tegen wat moeilijkheden aangelopen.
Ik heb ze onderverdeeld in drie categorieën:

- Ophrys umbilicata complex
In Israel komen een aantal vertegenwoordigers voor van Ophrys umbilicata en het is niet altijd duidelijk of het om de subsp. umbilicata, subsp attica of een vorm "carmeli" gaat. De laatste heeft wit- tot witgroene sepalen; soms erg groen; soms met een vleugje roze. Graag jullie mening hierover.
Foto's zijn te vinden op: http://albums.phanfare.com/EuropeanOrchids vervolgens het album "Ophrys umbilicata complex" selecteren. Deze foto's zijn afkomstig van planten uit diverse populaties in Galilea, op de Carmel en op de Golan.

- Ophrys umbilicata subsp. rhodia
Deze subsp. wordt niet echt opgegeven voor Israel, maar Karel Kreutz maakt er wel ergens melding van. In het album "Ophrys umb. subsp. rhodia?" wordt een aantal planten uit deze populatie getoond.

- Ophrys holoserica complex
Ook niet altijd gemakkelijk om te kiezen tussen Ophrys holoserica, subsp. elatior en Ophrys bornmuelleri. Zie zelf maar in album "Ophrys holoserica complex".

Jullie determinatie-hulp wordt zeer gewaardeerd!

Ik hoop niet dat ik de trouwe forumlezers teleur stel door niet alle foto's op dit forum te plaatsen. Vandaar nog een toegift:
Orchis israelitica - maart 2009 - Har Meron, Israel
Orchis israelitica - maart 2009 - Har Meron, Israel
C09_1770_Orchis_israelitica.jpg (79.98 KiB) 2506 keer bekeken
Plaats reactie