Spiranthes romanzoffiana in de Hortus van Haren

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Ed van Wijngaarden

Spiranthes romanzoffiana in de Hortus van Haren

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Afgelopen najaar heb ik op de bijeenkomst van de Werkgroep Europese orchideeën een lezing gehouden over de orchideeën van Ierland.
Daar heb ik foto's laten zien van de Ierse schroeforchis, Spiranthes romanzoffiana.

De heer van Bruggen merkte toen op dat hij had gehoord dat er een populatie in de Hortus van Haren aanwezig is geweest.
Naar aanleiding daarvan heb ik contact met de Hortus opgenomen en het volgende bericht terug gekregen:
_______________________________________________________
Geachte Ed van Wijngaarden,

Ik heb het nagevraagd en er is nog iemand die het verhaal precies kent, hoewel een kort en nogal sneu verhaal.

Ergens in de jaren zeventig zijn er 2 exemplaren van bedoelde schroeforchis aan de hortus gegeven. De gever was een zekere Sipkes, iemand die in natuurkringen enige bekendheid genoot. Hij was natuurbeheerder in Tynaarlo en heeft enige publicaties op zijn naam, o.a. samen met ene Landwher, die wat bekender van naam is.
Hoe dan ook, de twee exemplaren zijn uitgeplant en nog de zelfde week uitgegraven en vervreemd van de Hortus, dus u begrijpt dat een preciezere beantwoording van uw vragen verder geen zin heeft.

Overigens ging het destijds volgens dhr. Sipkes expliciet om de soort Spiranthes romazoffiana, maar waar hij ze vandaan had?
_________________________________________________________
romanzoffiana-1.jpg
romanzoffiana-1.jpg (120.61 KiB) 2495 keer bekeken
Spiranthes romanzofiiana - Ierland - 8-8-2008
Plaats reactie