Ophrys flavomarginata?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Ophrys flavomarginata?

Bericht door gerritverhellen »

De Ophyssen op Cyprus waren niet altijd makkelijk. Deze bevoorbeeld determineerde ik als O. flavomarginata, maar nu ik de foto terugzie begin ik toch te twijfelen. Het was een solitaire plant en de bloemen waren kleiner dan andere die ik van deze soort gezien heb. Wat denken jullie ervan?
IMG_1579_1_1.JPG
IMG_1579_1_1.JPG (196.73 KiB) 6476 keer bekeken
Bijlagen
IMG_1580_1_1.JPG
IMG_1580_1_1.JPG (231.64 KiB) 6464 keer bekeken
Groetjes,

Gerrit
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door F. Thys »

Gerrit,

De lip heeft inderdaad noch het uitgespreide noch de gelige rand die typisch is voor flavomarginata. Ermede rekening houdend dat het om bloemen gaat die duidelijk kleiner zijn dan flavomarginata én het een solitaire plant betreft hou ik het op O. attica. Een eventueel andere mogelijkheid zou O. rhodia kunnen zijn, maar die heeft een liptekening die tot veel dieper in het onderste uiteinde van de lip komt. Bevestiging of verbetering van mijn visie is altijd welkom?

Groetjes
Frans
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Frans,

Ik ben het in ieder geval eens met je determinatie. Dit plantje vond ik op Akamas en ik vond er daar slechts één enkel individu. Wel vond ik een drietal soortgelijke planten in de buurt van Souni. Het viel me op dat vindplaatsen wel ver van mekaar lagen integenstelling tot O. flavomarginata die daar vrij talrijk was en soms populaties vormde van enkele tientallen planten.
Groetjes,

Gerrit
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door F. Thys »

Gerrit,

Heb mijn summiere notities van 2004 nog eens nagekeken en vastgesteld dat ik tweemaal O. attica genoteerd heb, zij het telkens met een vraagteken. Heb van beide groeiplaatsen fotomateriaal, helaas niet digitaal. Heb wel deze dia's terug bekeken en deze opnamen lijken me grosso modo identiek aan jouw opname. De ene vindplaats met 1 exemplaar situeert zich in de Akamas dichtbij het kerkje van Agios Minas. Onze andere vindplaats met 2 exemplaren is in Steni, net buiten de Akamas.
Als je de zoekfunctie van dit forum hanteert en O. attica ingeeft, kan je nog twee opnamen van deze soort vinden die Walter Van den Bussche gemaakt heeft in Israel.

Groetjes
Frans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door Jan Essink »

Ik denk toch dat het O. flavomarginata is. Als je in de boeken van Kreutz kijkt dan heeft maar 1 opname een duidelijke gele rand. Het aanhangsel is ook groter dan bij attica.
Zowel attica als rhodia zijn vrij kleine bloemen. Beide soorten komen veel minder voor dan flavomarginata.

Jan
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door gerritverhellen »

Ik vond deze plant, en ook enkele andere, afwijken van de "normale" O. flavomarginata die ik vond (zie foto's). Die hadden grotere bloemen met een opvallende brede lip met gele rand. Misschien ligt de verklaring bij een minder gunstige standplaats of zo?
IMG_1737_1_1.JPG
IMG_1737_1_1.JPG (360.82 KiB) 6342 keer bekeken
IMG_1731_1_1_1.JPG
IMG_1731_1_1_1.JPG (314.42 KiB) 6341 keer bekeken
Groetjes,

Gerrit
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Ophrys flavomarginata?

Bericht door Jan Essink »

Het kan een standplaatsverschil zijn hoe de planten zich ontwikkeld hebben.

Als er de tijd voor krijg zal ik een flavomarginata forma halfapochrome in dit forum zetten die wij in de buurt van de O. laxiflora vindplaats gevonden hebben.

Nog zo'n juweeltje

groet,

Jan
Plaats reactie