Serapias in Nederland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jos Lammers

Serapias in Nederland

Bericht door Jos Lammers »

Als vervolg op het nieuws eerder gemeld op onze website het volgende.
Gisteren (zaterdag 13 december) is op de Florondag in Leiden de vondst openbaar gemaakt van Serapias in oost Nederland. Ook in het decembernummer van Floron Nieuws wordt de vondst bekend gemaakt.
Bij het herbariummateriaal werd een goede foto getoond en tevens was herbariummateriaal aanwezig van Serapias vomeracea uit Spanje. Nieuw voor mij was de informatie dat de plant kniehoog was. Dat sluit S.parviflora uit. Voorlopig lijkt het erop dat we met S.vomeracea te maken hebben.
Hoe de plant daar komt? Er wordt gesuggereerd dat het stoffijne orchideeenzaad makkelijk 1000 km kan overbruggen. Dat is ongetwijfeld waar, maar daar staat wat mij betreft wel tegenover dat de trefkans van een dergelijk zaadje op een plek met de juiste bodemschimmel uiterst klein lijkt. Het is niet voor niks dat een orchidee zoveel zaadjes produceert.
Een andere verklaring voor vestiging? Ik heb met diverse mensen gesproken. OK, het is verdacht dat een jaar eerder de plant al vegetatief ontdekt werd (knap om zoiets te vinden zonder dat je erop bedacht bent). Aan de andere kant is het gebied een afgesloten natuurgebied in ontwikkeling dus alleen voor beheerders e.d. toegankelijk. Maar je weet maar nooit. Nader onderzoek lijkt me gewenst.
Groet
Jos
Ed van Wijngaarden

Re: Serapias in Nederland

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Jos,

Van meerdere kanten wordt de plant als Serapias vomeracea gedetermineerd. Het is de vraag of we ooit de herkomst zullen achterhalen.
Voorlopig maar hopen dat de plant komend seizoen weer bloeit, zodat er nader onderzoek gedaan kan worden.
Plaats reactie