x Orchiaceras bergonii ??

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
F. Thys

x Orchiaceras bergonii ??

Bericht door F. Thys »

Beste vrienden,

Een lid van de natuurvereniging waarin ik actief ben heeft me heel wat foto's van orchideeën doorgemaild genomen in mei in de Drôme, met de bedoeling er een naam op te kleven. Het meeste was voor de hand liggend, maar van onderstaande opname ben ik niet zeker. Ik dacht dat het mogelijk een kruising is van Orchis anthropophorum en Orchis simia. Van deze laatste is links onderaan wel een exemplaar te zien. Sommige van de beentjes en armpjes van de rechtse plant vertonen wat krul. De meeste afbeeldingen van deze kruising die ik via Internet vind, zijn evenwel, op een enkele uitzondering na, veel donkerder. Wie maakt me een stuk wijzer?

Antwerpse groeten,
Frans
Bijlagen
ORCHIS.JPG
ORCHIS.JPG (129.61 KiB) 7892 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: x Orchiaceras bergonii ??

Bericht door Mark Meijrink »

Denk alleen dat de naam van hybride niet meer klopt. Zelfde geslacht nu. Weet iemand hoe een dergelijke hybride zo gaan heten?

M.v.gr. Mark
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Mark,

Inderdaad, nog niet bij stil gestaan dat na het opnemen van de poppenorchis bij 'Orchis' deze benaming van de kruising in feite onzinnig is. Verder, denk je dat dit een kruising is tussen pop en aapjesorchis?

Groetjes
Frans
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

M.i. inderdaad een kruising tussen de soorten die jij noemt. De uiterlijke verschijning bij hybriden kan nogal verschillen en kleur.

M.v.gr. Mark
J. Essink

Bericht door J. Essink »

dan wordt het Orchis x bergonii

Jan
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Mark, Jan,

Bedankt voor de info. Orchis x bergonii zou inderdaad het meest voor de hand liggend zijn. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat, de verandering van een wetenschappelijke naam? Bestaat daar een commissie voor??

Groetjes

Frans
Ton

Bericht door Ton »

Frans,

Zie ook mijn vraag van 10 mei 2007, met foto van sterk vegelijkbaar gekleurde hybride uit de Drôme! Als je er belang bijhebt kan ik de juiste vindplaats wel doorgeven in een persoonlijke mail of via het ledenforum.

http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen ... ?f=3&t=138
Groet,

Ton
Plaats reactie