Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Ed van Wijngaarden

Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Aan alle orchideeënliefhebbers:

Floron heeft aan de Werkgroep Europese orchideeën gevraagd naar de actuele stand van zaken van de Honingorchis (Herminium monorchis) in Nederland. Dit mede naar aanleiding van de (vermeende) achteruitgang op o.a. Schiermonnikoog. In het kader daarvan ben ik op 21 juni naar de Lauwersmeerpolder getogen om , met vergunning, de daar aanwezige populatie te bekijken.
Daar is op dit moment nog één populatie aanwezig. Het bleek, in tegenstelling tot een eerder bezoek, erg moeilijk wat plantjes te vinden: pas na een uur werden de eerste gevonden. Ze waren erg klein, o.a. omdat ze nog in aanvang bloei stonden. Maar ook was het terrein erg droog: wat normaal het biotoop van een vochtige duinvallei zou moeten zijn, was nu een dor en droog grasland. Het hele noorden van Nederland heeft dit voorjaar met ernstige droogte te kampen gehad.
Uiteindelijk werden er toch ca. 35 planten in (beginnende) bloei aangetroffen.

Een natuurfotograaf uit Dokkum die de populatie dit jaar wat later heeft bezocht maakt melding van meer dan 100 bloeiende planten.

De conclusie is dat de populatie in het Lauwersmeer nog bestaat, behoorlijk van omvang is, maar dit jaar zeker te leiden heeft gehad van de droogte. Het zal belangrijk zijn de populatie goed te volgen om te zien of er geen blijvende teruggang is opgetreden.

Verder werd datzelfde weekend Schiermonnikoog bezocht. Er waren geluiden dat de Honingorchis daar niet meer aanwezig was. Volgens enkele leden van de werkgroep wordt de soort echter elk jaar nog aangetroffen.
Op de aangegeven vindplaats werd de Honingorchis niet gevonden.
De vegetatie op het hele eiland was ook erg droog en dor.
Bovendien lag een aantal potentiële vindplaatsen in broedgebied, waardoor ze tot 1 juli niet toegankelijk waren. Hier hebben we ons strikt aan gehouden.
Ik heb de soort dit jaar dus niet op Schier gevonden.

Om een compleet beeld te krijgen wil ik graag van iedereen die een van de (weininge) groeiplaatsen van de Honingorchis dit jaar of de afgelopen jaren heeft bezocht vragen om gegevens ter beschikking te stellen: aantal vindplaatsen, aantallen planten, voor/achteruitgang, bedreigingen, nieuwe vondsten.
Gevoelige informatie hoeft daarbij niet te worden prijsgegeven.
Hopelijk lukt het om een recent, compleet beeld te krijgen.

Reageren mag op het forum of per e-mail.

Alvast bedankt!
smith
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 25, 2008 7:25 pm

Re: Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Bericht door smith »

Ik heb de groeiplatsen van de Honingorchis in Lauwersmeer op 20 juli bezocht. Daar heb ik ca. 30 bloeiende planten gezien, op een relativ klein pleek. Het terrein was niet zo droog, omdat iets regen was in juli toch gevallen.
Ik heb ook met een andere person gesproken, hij heeft mij gezegd dat hij in het gebied ca. 150 bloeiende planten geteld heeft.
Hier nog een foto van Honingorchis van Lauwersmeer
Bijlagen
Herminium.jpg
Herminium.jpg (191.98 KiB) 5993 keer bekeken
Ed van Wijngaarden

Re: Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Bedankt voor de gegevens.
De laatste telling geeft 185 bloeiende planten op de vindplaats in het Lauwersmeer.
Wie heeft de Honingorchis dit jaar of de laatste jaren op Schiermonnikoog nog gezien?
Wie weet of er nog planten aanwezig zijn in Duin en Kruidberg?
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Bericht door Jos Lammers »

Beste Ed,

We hebben de laatste jaren de groeiplaats van Honingorchis in Duin&Kruidberg steeds bezocht, maar zonder vruchtbaar resultaat. Het laatste jaar van waarneming was 1999, 7 bloeiende exemplaren. Na een zeer nat voorjaar 2000 en het vrijwel stoppen van de waterwinning datzelfde voorjaar is de groeiplaats voor zeker 1 of 2 jaar onder water verdwenen en zijn de planten daarna niet meer waargenomen. Ook de omgeving is regelmatig onderzocht zonder resultaat.

Groet
Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Honingorchis in Nederland: Stand van zaken

Bericht door Mark Meijrink »

Plaats reactie