Op 12 mei 2008 schoot ik deze foto tijdens een wandeling ergens ten oosten van Die. Volgens mij had ik hier het geluk om Cypripedium calceolus te vinden, maar de pech dat de planten nog niet in bloei stonden. Kan iemand dit bevestigen?
Tijdens dezelfde wandeling maakte ik deze foto's langs een bospad. Het lijkt mij Dactylorhiza majalis, maar groeien deze wel in een bos? Dit enkele exemplaar stond in volle bloei. Is dit D. majalis?
Gedurende de wandeling nog vele rozetten van Dactylorhiza fuchsii gezien, waarbij de bloeiaar pas net in de knop kwam.
Groet, Rob.
Vercors vragen
Moderator: Michiel Janssen
Re: Vercors vragen
Dag Rob,
Over de eerste kan ik niets zinnigs zeggen, ben een groentje op orchidee-gebied. Heb wel even gegoogled, de bladeren van Cypripedium calceolus lijken op de bladeren van Gentiana lutea (Gele gentiaan). Dus als het geen Cypripedium calceolus is, zou het Gentiana lutea kunnen zijn.
De tweede doet mij denken aan Dactylorhiza fuchsii, door de smalle bladeren en de best ver ingesneden lobben. Maar toch twijfel ik een beetje.
Ben benieuwd wat onze experts erover zeggen.
Groet,
Adri Clements
Over de eerste kan ik niets zinnigs zeggen, ben een groentje op orchidee-gebied. Heb wel even gegoogled, de bladeren van Cypripedium calceolus lijken op de bladeren van Gentiana lutea (Gele gentiaan). Dus als het geen Cypripedium calceolus is, zou het Gentiana lutea kunnen zijn.
De tweede doet mij denken aan Dactylorhiza fuchsii, door de smalle bladeren en de best ver ingesneden lobben. Maar toch twijfel ik een beetje.
Ben benieuwd wat onze experts erover zeggen.
Groet,
Adri Clements
- gerritverhellen
Re: Vercors vragen
Hallo Rob,
Wat de eerste betreft kan ik je geruststellen, dit is zeker het Venusschoentje, Cypripedium calceolus. De Gele Gentiaan ziet er toch wat anders uit, ook in vegetatieve toestand.De tweede is wel wat moeilijker, maar toch zeker geen D. majalis, gezien ondermeer de vorm van de lip, bladeren en de standplaats. Een Bosorchis, D. fuchsii lijkt me waarschijnlijker.
Wat de eerste betreft kan ik je geruststellen, dit is zeker het Venusschoentje, Cypripedium calceolus. De Gele Gentiaan ziet er toch wat anders uit, ook in vegetatieve toestand.De tweede is wel wat moeilijker, maar toch zeker geen D. majalis, gezien ondermeer de vorm van de lip, bladeren en de standplaats. Een Bosorchis, D. fuchsii lijkt me waarschijnlijker.
Groetjes,
Gerrit
Gerrit