Bestuiving Gymnadenia conopsea

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Dirk »

Hoi allen,
Hierbij twee filmpjes van bestuiving bij G. conopsea, de kwaliteit na uploaden is wat minder helaas, maar het zijn verder wel aardige filmpjes al zeg ik het zelf.
De eerste is van een bezoeker die wel duidelijk drinkt, maar er worden geen pollinien afgezet. Of het daarmee geen bestuiver is en alleen een bezoeker lijkt me niet te zeggen, misschien ontbraken de polliniën van de bezochte bloemen reeds of vond er gewoonweg geen afzetting plaats.
Het tweede filmpje toont wel een bestuiver de pollinien zijn op de tong zichtbaar, jammer alleen dat dit vlindertje net niet wou drinken toen ik er was.
Afbeelding
Afbeelding
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Mark Meijrink »

Fantastische filmpjes Dirk!

M.v.gr. Mark
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Dirk »

Nog even voor de determinatie van de bestuivers.
de bovenste is de Sint-jansvlinder Zygaena filipendula
de onderste is volgens mij zygaena fausta Nederlandse naam ook Sint-jansvlinder maar zou In nederland niet voorkomen. deze staat niet in de lijst die op de bestuiverspagina staat.
filmpjes zijn overigens gemaakt in de Dordogne.
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Mark Meijrink »

Je determinatie wat betreft bij schijnvlinders (overdag actieve nachtvlinders) klopt. Sint-jansvlinder vanwege de 6 vlekken, en Zygaena fausta is onmiskenbaar. Wanneer ik Les Orchidées de France, Belgique et Luxembourg raadpleeg dan wordt Zygaena fausta niet vermeld als bestuiver. Maar ook wanneer een soort stuifmeelklompjes opgeplakt krijgt dan wil dit niet altijd betekenen dat zij daadwerkelijk zorgt voor kruisbestuiving. De vlinder moet dan natuurlijk wel van plant naar plant gaan (of van bloem naar bloem aan dezelfde bloeiaar alleen dan is er geen sprake van kruisbestuiving). Het lijkt erop dat jouw Zygaena fausta mogelijk een bestuiver is. (onder voorbehoud)

M.v.gr. Mark
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Dirk »

Hoi Mark,
bedankt voor je antwoord.
Ik ben het met je eens dat er meer bewijs nodig is om zeker te mogen concluderen dat Z. fausta een bestuiver is van G. conopsea. Maar ik wil daar wel aan toevoegingen dat er nog meer aanwijzingen zijn:
Andere orchideeën die bloeien in de streek in die periode zijn:
Himantoglossum hircinum
Listera ovata
Anacamptis pyramidalis
Oprhys insectifera
Oprhys apifera
Cephalanthera rubra
Platanthera bifolia
P. Chlorantha
Epipactis sp.
De enige andere orchidee die naar mijn mening als door deze soort bezocht zou kunnen worden is anacamptis pyramidalis. Ik heb drie exemplaren gevonden van Z. fausta met polliniën op de tong 2 daarvan op G. conopsea en geen enkele op A. pyramidalis.
Wellicht heb ik volgend jaar meer tijd om hier een kleine studie van te maken en met meer bewijs te komen.
Bestaat er overigens ergens een lijst met alle bekende bestuivers van europese orchideeën? dan zou ik daar wel graag een exemplaar van willen inzien.
Groetjes,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Dirk »

Update 2
Hier een pagina van orchideeën uit de dordogne, op de bestuiverspagina Zygaena fausta; ik denk dat met deze foto's het bewijs rond is.
http://pagesperso-orange.fr/nicolas.hel ... ateurs.htm
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Bestuiving Gymnadenia conopsea

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Dirk,

het lijkt erop idd. op dat men Zygaena fausta kan toevoegen aan het lijstje van de bestuivers van Gymnadenia conopsea. Naar mijn mening maken alle Bloedrupsjes (Zygaenae) kans om als bestuiver op te treden bij Gymnadenia en Anacamptis pyramidalis mits de tong lang genoeg is. In Frankrijk zullen dit er aanzienlijk meer zijn omdat daar natuurlijk meer soorten uit het geslacht Zygaena voorkomen.

Een complete lijst bestaat er volgensmij (nog) niet van Europese bestuivers. Het boek An Atlas of Orchid pollination van C.A. Cingel (als ik alles goed spel) behandeld veel. Ook in het eerder genoemde franse boek is een tabel opgenomen met bestuivers. Het lastige met bestuivers is altijd het bewijs. Soms wordt er geen onderscheid gemaakt tussen mogelijke bestuiver - daadwerkelijke bestuiver incl. bewijs - bloembezoeker - incidentele bestuiver. Maar als ik ooit nog eens tijd heb lijkt het me interessant om een dergelijke lijst te maken.

p.s. leuke soorten die voorkomen bij jouw in de Dordogne. Doet me denken aan de tijd dat mijn oma daar nog woonden. Ik ben toen waarschijnlijk ook vele orchideeën tegengekomen zonder dat ik er erg in had.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie