Raad het plaatje 2008/3

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Raad het plaatje 2008/3

Bericht door Walter »

Hier is de volgende opgave. Misschien niet direct een gemakkelijke, maar het gaat om een orchidee van bij ons.
Bijlagen
sized__IGP4922-1.JPG
sized__IGP4922-1.JPG (165.14 KiB) 4054 keer bekeken
sized__IGP4900-1.JPG
sized__IGP4900-1.JPG (182.66 KiB) 4054 keer bekeken
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Raad het plaatje 2008/3

Bericht door F. Thys »

Ik zal de spits afbijten. Lijkt me Dactylorhiza praetermissa of D. sphagnicola. Na lang aarzelen gok ik maar op het eerste.

Groetjes
Frans
Joh@n
Berichten: 114
Lid geworden op: wo mei 07, 2008 8:54 pm
Locatie: Wijnegem (België)
Contacteer:

Re: Raad het plaatje 2008/3

Bericht door Joh@n »

Ik dacht eerder aan de D.Spaghnicola omwille van de ietwat uitgesprokener paarse zoom van de bracteeën, de tochwel lichter paarse grondkleur, de iets meer teruggeslagen zijlobben van de onderlip en de iets dikkere en langere spoor (t.o.v. D.praetermisse).
Ikzelf heb deze soort nog niet gezien, maar ze staat op de planning voor komende donderdag in de Limburgse Kempen (B.) - als het weer het toelaat tenminste. Hopelijk kan een echte waarneming deze determinatie bevestigen.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Raad het plaatje 2008/3

Bericht door Walter »

Het gaat hier idd om de veenorchis dactylorhiza sphagnicola. Als je deze planten in het veld vindt, kan je natuurlijk naan de hand van het biotoop een vrij snelle en zekere (?) determinatie bekomen. Op foto is dat dus anders. Toch zijn er enkele zaken die opvallen : de liptekening bestaat haast hoofdzakelijk uit puntjes. Lusjes en streepjes zijn eerder zeldzaam. Verder is de lip niet teruggeplooid, maar staat ze eerder vlak uitgespreid, zoals bij de rietorchis dactylorhiza praetermissa. De basiskleur van de lip is eerder wit/crèmekleurig/zachtroze, een duidelijk verschil met de rietorchis die toch meestal rozer is. Verder heeft de veenorchis een spoor dat meer weg heeft van de bosorchis/gevlekte orchis D. fuchsii-maculata dan van de rietorchis D.praetermissa: het is langer gerekt.
Frans was er dus goed bij toen hij duidde op veen/rietorchis.
Johan heeft de "voorzet er in gekopt".
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie