Raad het rozetje 2008/2

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Mark Meijrink »

In navolging van Walter, nog een raad het rozetje! De foto is een week geleden gemaakt in mijn woonplaats.

M.v.gr. Mark
Bijlagen
DSC_0114.NEF00011.JPG
DSC_0114.NEF00011.JPG (341.81 KiB) 6273 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Walter »

Ik heb van deze soort al erg grote planten gevonden. In Hoegaarden mat ik er enkele die al 20 cm hoog waren. Het seizoen is nog steeds voor en de ontwikkeling gaat erg snel.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Mark Meijrink »

Deze waren tot mijn grote verbazing ook al erg hoog! Het duurt niet lang voordat deze exemplaren ook de 20cm bereiken.

M.v.gr. Mark
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door F. Thys »

De veel voorkomende Epipactis helleborine is het meest voor de hand liggend.

Groetjes
Frans
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Mark Meijrink »

idd. de Epipactis helleborine.

M.v.gr. Mark
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door F. Thys »

Dit was natuurlijk wel een heel gemakkelijke opgave. Over het vooruitlopen op de normale bloeitijd toch graag nog het volgende. Ik constateer geregeld dat er voor dezelfde soort een verschil in begin van bloeitijd is die gemakkelijk één of twee weken kan bedragen afhankelijk van groeiplaats tot groeiplaats. Ik neem aan dat hier lokale factoren, o.m. microklimaat, een rol kunnen spelen, en dat zulks altijd al het geval geweest is. Enige voorzichtigheid over 'vooruitlopen op de normale bloeitijd' lijkt me dan ook geboden. Ook gebeurt het, ik heb dat vandaag nog geconstateerd, dat in één welbepaald gebied de ene soort vroeg is en de andere op een normaler tijdstip bloeit. Ook ik heb vandaag enkele Epipactis helleborine gevonden, 25 cm hoog, en waarvan de bloeiknoppen al duidelijk te zien zijn. Sterk vooruit dus. Honderd meter verder staan enkele Ophrys apifera die daar normaal bloeien begin juni. Ook dit jaar zal de eerste bloei zich die periode voordoen. In datzelfde gebied komt ook Dactylorhiza fuchsii voor, die me evenmin voorop lijkt. Heeft iemand een idee waarom in eenzelfde gebied de ene soort vooruit is en de andere soort niet? Zijn er redenen om aan te nemen dat de ene soort meer klimaatgevoeliger is dan de andere soort?

Groetjes
Frans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Jos Lammers »

Beste Mark,

De donkergroene kleur van het rozet doet mij eerder vermoeden dat het Epipactis palustris is. Alleen de hoogte van het rozet geeft mij enige onzekerheid want rozetten van E.palustris liggen meestal laag op de grond.
Groet
Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Raad het rozetje 2008/2

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

de foto geeft echter een vertekend beeld. De groeiplaats van E. helleborine licht wel erg in de schaduw van treurwilgen. De planten groeien tussen Fluitenkruid en Grote brandnetel. Helaas komt de E. palustris in mijn woonplaats alleen voor in mijn tuin.

Maar ik snap waarom je aan E. palustris dacht.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie