Het seizoen is toch wel 8 dagen vooruit

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Walter
Contacteer:

Het seizoen is toch wel 8 dagen vooruit

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,
wat ik al allemaal in bloei vond afgelopen zondag doet me besluiten dat het seizoen een dikke week voorop loopt. Daarbij komt nog dat het warme weer van deze week de bloeitijd van heel wat orchideeën gaat verkorten. Voor we het weten zal een groot deel van onze inheemse orchideeën uitgebloeid zijn. Ik voeg hier wat foto's aan toe zonder naam: u kent ze wel (hoop ik)
Bijlagen
sized_3.JPG
sized_3.JPG (172.35 KiB) 5083 keer bekeken
sized_1.JPG
sized_1.JPG (178.79 KiB) 5083 keer bekeken
sized_0.JPG
sized_0.JPG (180.6 KiB) 5082 keer bekeken
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Martin van den Hoorn

Re: Het seizoen is toch wel 8 dagen vooruit

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Walter,
Ik krijg het zelfde idee. Collega's van me waren op 1 mei naar het Gerendal geweest en hadden daar O. simia, O. miliatris en O. mascula in bloei gezien. Dat van O. mascula klopt wel, maar volgens mij bloeien de andere soorten toch echt twee weken later. Ook jouw D. majalis vond ik wel erg vroeg.
Groet Martin
Mark

Re: Het seizoen is toch wel 8 dagen vooruit

Bericht door Mark »

Ik ben de laatste dagen veel op stap geweest in het Gerendal en omgeving zuid-limburg. Ook mijn idee was dat veel orchideeën voor lopen op de gemiddelde bloeitijd; echter orchideeën die buiten het Gerendal groeien gaan hier helemaal niet in mee. Zo staat de Orchis Militaris bij Lanaye nog amper in knop. Ook de Orchis Purpura op de Schaelsberg nabij Valkenburg is nog niet zo ver als in het Gerendal en van de Ophrys Insectifera is niks te zien.
Wel ben ik het helemaal eens dat het warme weer van de laatste, en komende, dagen de bloeitijd aanzienlijk zal verkorten.

mvg Mark Engels
Plaats reactie