Hulp gevraagd

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jeff dockx
Contacteer:

Hulp gevraagd

Bericht door jeff dockx »

Beste mensen , we zijn weer terug van Kreta. We zijn een heel pak fotos rijker maar ook een pak vragen. Dus graag wat hulp bij het determineren van een deel exemplaren waar ik zelf het raden naar heb. Bij eerste twee is mijn opzet om met een zelf gemaakt winkelhaakje de maat aan tegeven.
Bijlagen
Resize of IMGP5056.JPG
Resize of IMGP5056.JPG (86.5 KiB) 4691 keer bekeken
Resize of IMGP4939.JPG
Resize of IMGP4939.JPG (94.3 KiB) 4691 keer bekeken
Ed van Wijngaarden

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Jeff,

1e is een kleine vertegenwoordiger van het Ophrys fusca complex, mogelijk Ophrys cinereophila.

De 2e is m.i. Ophrys heldreichii.
Goed herkenbaar aan de langwerpige lip met de grootste breedte in of iets onder het midden en onderaan conisch uitlopend.
De laterale lobben (armpjes) zijn relatief kort en aan de binnenkant kaal.
Op grond van de tekening zou er mogelijk een invloed van Ophrys candica te zien kunnen zijn. De tekening van heldreichii is echter zeer variabel en ik heb regelmatig planten als op de foto gezien en deze onder O. heldreichii geschaard
Walter
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd

Bericht door Walter »

Beste Jef,

als je zo'n meetlatje gebruikt, moet je er voor zorgen dat je dit zo houdt, dat de liplengte goed kan afgelezen worden. Met andere woorden: de linkse sepaal moet onder het latje worden gestopt. Anders is er kans op verkeerde aflezing/interpretatie. Vergeet niet dat op een liplengte van 1 cm een mm meer of minder al gauw een verschil geeft van 20%.
Volgens mij heb je hier Ophrys heldreichi en Ophrys creberrima, maar van de laatste ben ik niet zeker.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie