Was Anacamptis (Orchis) collina al bekend van Sardinie?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Was Anacamptis (Orchis) collina al bekend van Sardinie?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Tijdens mijn bezoek aan een schitterend en zeer orchideeenrijk Sardinie (ca. 30 taxa in 4 dagen!) van afgelopen week, lLiep ik een zeer sympathieke en van orchideeen bezeten Italiaan tegen het lijf. Helaas sprak hij alleen Italiaans en een paar woorden Frans. En ik alleen Nederlands, Engels en wat Duits. Gelukking is de taal der orchideeen universeel. Hij toonde me o.a. drie planten van O. collina. Volgens Delforge kom deze soort niet op Sardinie voor. In de plantenboeken in de lokale boekhandels stond hij echter wel vermeld. Maar dat zegt niet zo veel. Wie weet hier meer van?
Groet Martin
Bijlagen
voor forum 1.JPG
voor forum 1.JPG (114.02 KiB) 3913 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Was Anacamptis (Orchis) collina al bekend van Sardinie?

Bericht door Walter »

Was dat toevallig Gianni Orrú die je ontmoette ? Dat is een heel geschikte kerel, die ons destijds ook 2 dagen heeft meegenomen op excursie.
Orchis collina is extreem zeldzaam op Sardinië en eigenlijk ook voor alle omliggende landen. Dat is dus een errrrg mooie waarneming.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Was Anacamptis (Orchis) collina al bekend van Sardinie?

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Walter,
Ik had niet goed gekeken. A. collina staat wel voor Sardinie in Delforge. De man in kwestie was Mariano Casula uit Meana Sardo. Hij maakte ons duidelijk dat hij ook op internet actief was. Maar ik kan hem zo met google 123 niet vinden. Maar ik zal nog even zoeken. Zou best zijn mail adres even willen hebben. Al kan ik niet met hem communiceren...... De man had twee fotoboeken bij zich met tal van foto's en mogelijke hybriden. Hij wees me ook nog op een witte Or. ischnusae en een paar O. morsii. Hij begon met de vraag of ik wist van Op. ortuabis, maar daar kwam ik net vandaan.
Groet Martin
Plaats reactie