Hongarije

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Rudi Petitjean
Contacteer:

Hongarije

Berichtdoor Rudi Petitjean » do apr 03, 2008 9:27 am

De eerste weken van mei verblijf ik in de streek rond Jàszkarajenö ( 100km ten zuidoosten van Budapest).
Iemand een idee wat ik in die omgeving mag verwachten ?
Thx voor de info.

Rudi Petitjean
Contacteer:

Re: Hongarije

Berichtdoor Rudi Petitjean » di apr 15, 2008 1:47 pm

Echt niemand enige info ?

Walter

Berichtdoor Walter » di apr 15, 2008 2:40 pm

Wellicht kan je Karel Kreutz vragen of die info heeft.
Maar Hongarije is voor orchideeënliefhebbers een vrij onbekend land.
Wellicht zal je moeten zoeken in de buurt van water en in weilanden die niet bemest worden.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !

Mark Meijrink
Contacteer:

Berichtdoor Mark Meijrink » di apr 15, 2008 4:39 pm

Beste Rudi,

het leuke van landen zoals Hongarije is dat er vrij weinig informatie voorhanden is. Er zal weining informatie voorhanden zijn. Toch is er op een eenvoudige manier te bepalen welke gebieden geschikt zijn. Dingen die hierbij kunnen helpen zijn

- bodemkaart (optioneel)
- topografische- stafkaart (liefs met landgebruik)
- luchtfoto's (google earth)
- internet

Meestal wordt bij het plannen van vakanties het vindplaatsen archief geraadpleegd, maar voor Hongarije helaas n.v.t. Om nu toch te bepalen wat geschikte plaatsen moet er gekeken worden naar levens- plantsgemeenschappen / vegetatietypen waar orchideeën vaak in voorkomen. Hier heb ik helaas geen informatie over. Alleen over de nederlandse situatie. Er moet dus iets grover te werk gegaan worden. Je kan dus beter opzoek gaan naar potentiële gebieden. Vaak zijn dit natuurgebieden e.d. waarvan er niet veel van zijn en zeker niet in het buitenland waar natuurbeheer vaak nog in de kinderschoenen staat. Even speuren op internet naar natuurreservaten in regio (gebruik onlline hongaars woordenboek) te vinden zijn. Ook kun je via google earth grote aaneengesloten graslanden en bossen opspeuren. (let op kavelgrenzen, wanneer deze in rechte vakken lopen heb je vrijwel altijd te maken met landbouw of bosbouw). De laastse kan wel een geschikte biotoop zijn. Daarnaast kun je ook nog een negatieve selectie toepassen door met google earth te naar beperkende factoren. Gebieden met reche kavelgrenzen zijn (bijna) altijd landbouw en dus géén geschikte orchideeën gebieden over het algemeen. Alleen kleinschalige graslanden (liefst hooilanden, dus die 1x per jaar gemaaid worden) kunnen geschikte biotopen zijn. Bemesting is niet gunstig, evenals begrazing in het groeiseizoen. Vochtige gebieden zijn meestal ook gunstig voor orchideeën en vaak ongeschikt voor landbouw en dus een potentiële orchideeënbiotoop. Topografische kaarten waar het landgebruik staat aangegeven kunnen ook helpen en zeker in combinatie met google earth. Kaarten verkrijgbaar bij de betere reisboekenwinkel. In arnhem ziet de Noorderzon die vrijwel van heel Europa topkaarten hebben en zeker ook aanvullende reisgidsen vaak speciaal over de natuur van een dergelijk gebied.

Dit alles gecombineerd zou je kunnen weergeven op een kaart met geschikte gebieden en vervolgens zou je dagtripjes langs deze gebieden d.m.v. een route af kunnen gaan. Onderweg kom je dan vaak ook weer leuke dingen tegen.

Tevens komt er binnenkort een boek uit (Orchideen Ugarn), maar ik denk niet voor mei.

Ik hoop dat je hier iets mee kan,

Mark

Terug naar “Orchideeënforum”