Wolweverorchus?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Johan Hoekstra

Wolweverorchus?

Bericht door Johan Hoekstra »

Dag allen,
Gisteren op wandeling op Mallorca trof ik in de halfschaduw op een licht begroeid muurtje aan een voetpad tussen de weilanden deze orchis, net in bloei, in gezelschap van andere pas ontluikende bloemen. Volgens Obsidentify zou dit 100% een wolweverorchis zijn, een zeldzame soort op de Balearen. In de beschrijvingen die ik er over lees in verschillende bronnen wordt gesproken over relatief grote bloemen. Dat blijfr indien geen maten worden gegeven wat speculatief. Ik ben benieuwd wat de kenners daarom er over kunnen zeggen. Alvast dank!
Johan Hoekstra
Bijlagen
_DSC0902~2.JPG
_DSC0902~2.JPG (98.61 KiB) 2118 keer bekeken
Marcel van den Berg
Contacteer:

Re: Wolweverorchus?

Bericht door Marcel van den Berg »

Hoi Johan,

Dit is zeker een Ophrys tenthredinifera / Wolzwever ophrys.
Voor een Ophrys heeft deze soort redelijk grote maar ook vooral opvallende bloemen.
Leuke vondst!

Gr.
Marcel van den Berg
Johan Hoekstra

Okee, dankje Marcel. Weet ik tenminste welk bijschrift deze krijgt :)
Groet Johan
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Michiel Janssen »

Net als vliegenorchis, bijenorchis, hommelorchis, spinnenorchis, vlinderorchis, keverorchis, muggenorchis, poppenorchis, wespenorchis en wantsenorchis is ook wolzweverophrys één woord. :wink:

Landwehr noemt de hommelorchis hommelophrys maar Ophrys tenthredinifera (var. tenthredinifera) noemt hij gek genoeg wolzwever ophrys maar dat is toch echt fout. :lol:
Ophrys apifera noemt hij bijenophrys, bijenorchis. Op internet zie ik de wolzweverophrys ook wolzweverorchis genoemd worden.

Ik zie nog een paar insectenordes die nog geen orchidee naar zich vernoemd zien hebben. Zullen we de eerstvolgende nieuwe orchideeënsoort de wandelende takkenorchis noemen?
Johan Hoekstra

Ik weet nu in elk geval wat de correcte naam is. Wat een letter meer of minder al voor betekenisverschil met zich mee brengt. Het zal door het enthousiame komen over de vondst.
Vandaag op een andere plek nb wederon een kleine populatie van dezelfde wolzweverorchis aangetroffen ( ca. 10 exemplaren), ook op een muurtje in het land. Ik moest schuilen voor de regen en zag een aantal paarsig-roze vlekjes (op ooghoogte, scheelt bukken /op de knieën). Wie goed kijkt, ziet meer.
Groet Johan
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Michiel Janssen »

Ik ben veel in Spanje geweest en kom er nog steeds jaarlijks maar ben nog nooit op de Balearen geweest. In het algemeen zijn orchideeën in Spanje niet zeldzaam hoewel sommige soorten natuurlijk zeldzamer zijn dan andere. Vrouwenschoentje, koraalwortel en spookorchis groeien alleen op een paar plaatsen in de Pyreneeën. De wolzweverophrys is een algemene soort die in een groot deel van Spanje voorkomt waar het juiste biotoop zich voordoet, zie: https://www.orquideasibericas.info/genr ... redinifera. Wat bijzonder is aan jouw vondsten is dat die planten op muurtjes groeien. Heb je daar een foto van?
Plaats reactie