Profielwerkstuk over orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
SuuzSmits

Profielwerkstuk over orchideeën

Bericht door SuuzSmits »

Hallo allemaal,

Voor school ga een profielwerkstuk schrijven. Deze wil ik gaan doen over orchideeën.
Hiervoor moet ik een hoofdvraag gaan bedenken met hieronder verschillende deelvragen. Er is alleen zo veel te vertellen over orchideeën dat ik niet kan beslissen over het specifieke onderwerp binnen het onderwerp orchideeën. Als ik het namelijk gewoon over orchideeën ga doen, kan ik een hele bibliotheek vullen.

Mijn vraag is, wat jullie een van de meest interessante kenmerken van orchideeën vinden? Of onderwerpen rondom orchideeën?

Dus bijvoorbeeld de aanpassing van de bloemen voor de bestuiving door een bepaald insect, of de relatie tussen orchideeën en mycorrhiza-schimmels.
Ook de functie van geur in het aantrekken van bestuivers vind ik erg interessant.

Ik hoor graag wat jullie interessant vinden!

Groetjes, suuz
Hans Dekker

Re: Profielwerkstuk over orchideeën

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Suus,

Een erg leuk idee! Mijn boeien vooral twee dingen:
1. Orchideeën zijn graadmeters van de toestand van het milieu ter plaatse. Dat heeft dus met de bijzondere ecologische eisen die de soorten vaak stellen.
2. De Ophrys-groep vanwege hun bijzondere band met insecten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ook hierover kun je overigens boeken vol schrijven…

Groeten,

Hans
gerard

Re: Profielwerkstuk over orchideeën

Bericht door gerard »

Dag Suuz,
Wat mij zo erg boeit aan orchideeën is dat haar voorkomen voor mij een graadmeter is voor en hoe nieuw aangelegde natuurterreinen zich ontwikkelen. Haar vestiging in nieuw aangelegde natuurterreinen vertelt iets over het succes van deze investering. Vaak al kort na de aanleg hiervan. Het vestigen van orchideeën in zulke natuurontwikkelings terreinen, in combinatie met overige planten die in dezelfde associatie thuishoren, zijn goed te gebruiken voor de beheerder en maakt bv. bijsturen in de maai-verschaalmaatregelen mogelijk.

Succes met je werkstuk.
Plaats reactie