In de tweede week van juni zag ik, in de Cernon vallei (Cévennen), voor het eerst bijgaande plant, die ik determineerde als Wantsenorchis ( Anacamptis coriophora).
Omdat op foto's op het internet en bij Landwehr de Wanstenorchis bijna altijd veel dieper gekleurd (paarsrood) wordt afgebeeld, ben ik toch wat aan het twijfelen geraakt. Kan iemand mij verteleen of mijn oorspronkelijke determinatie van mijn erg lichte exemplaar toch correct is?
Dank!
Wantsenorchis
Moderator: Michiel Janssen
Re: Wantsenorchis
Hallo Gorchis (is dit je naam ?)
Het belangrijkste kenmerk van Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) coriophora is dat hij groeit op vochtige grond, net zoals Orchis laxiflora.
Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) fragrans, groeit op drogere bodems.
Als jij nou weet hoe de bodem was, heb je zekerheid.
Gerrit
Het belangrijkste kenmerk van Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) coriophora is dat hij groeit op vochtige grond, net zoals Orchis laxiflora.
Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) fragrans, groeit op drogere bodems.
Als jij nou weet hoe de bodem was, heb je zekerheid.
Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Hallo Gerrit,
De plant stond op een droge kalkhelling met bijbehorende flora (o.m. wit en geel zonneroosje). Op basis van jouw informatie moet het dus Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) fragrans zijn. Weer wat geleerd!
Dank,
Gé/29-7
De plant stond op een droge kalkhelling met bijbehorende flora (o.m. wit en geel zonneroosje). Op basis van jouw informatie moet het dus Orchis (Anacamptis, Anteriorchis) fragrans zijn. Weer wat geleerd!
Dank,
Gé/29-7
Beste Gé.
Normaliter kun je determineren op uiterlijke kenmerken. Dat is hier niet mogelijk. Orchis fragrans en Orchis coriophora zijn gelijk. De bodemomstandigheden geven de doorslag.
Ik kan je de volgende website aanraden. www.orchidsofbritainandeurope.co.uk
Er zijn er veel, maar ik vind John en Gerry zeer betrouwbaar. Landwehr is wel wat verouderd.
Gerrit
Normaliter kun je determineren op uiterlijke kenmerken. Dat is hier niet mogelijk. Orchis fragrans en Orchis coriophora zijn gelijk. De bodemomstandigheden geven de doorslag.
Ik kan je de volgende website aanraden. www.orchidsofbritainandeurope.co.uk
Er zijn er veel, maar ik vind John en Gerry zeer betrouwbaar. Landwehr is wel wat verouderd.
Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Dank! Prachtige website. Zal er mijn voordeel mee doen!
Gé/30-7
Gé/30-7