Hulp identificatie Ophryssen Cyprus

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
L van Dijk

Hulp identificatie Ophryssen Cyprus

Bericht door L van Dijk »

Dag allen,

Als nieuw lid en nieuw op dit forum hoop ik van jullie expertise gebruikt te maken bij de identificatie van enkele orchideeën die ik begin april op Cyprus heb gezien. Ik ben bang dat ik niet altijd de beste kenmerken op de foto heb, maar wellicht kunnen jullie mij toch op weg helpen.

Op een schraal perceel verschillende ophryssen (foto's 1-4). Zou dit O. umbilicata kunnen zijn? Of toch wat anders of zelfs meerdere soorten?

Aan de rand van een (naald)bos vele ophryssen waarvan ik dacht dat het wellicht O. Omegaifera ssp. israelitica was (foto's 5-8). Maar opnieuw (sterk) verschillend getekend.

In een weiland een afwijkend gekleurde ophrys. Groter dan bovenstaande. Het aanhangsel deed me wat denken aan een hommelorchis, maar het (H) patroon op de lip dan weer niet (foto 9).

Als laatste langs een pad de berg op wellicht een O. sphegodes (ssp. mammosa), vanwege de H-vorm op de lip, al was ook hier de kleur afwijkend (foto 10). Wat denken jullie?

Hartelijk dank en vriendelijke groet,
Ludger van Dijk
Bijlagen
O. umbilicata?
O. umbilicata?
Ophrys4.jpg (129.12 KiB) 3195 keer bekeken
O. umbilicata?
O. umbilicata?
Ophrys3.jpg (122.74 KiB) 3195 keer bekeken
O. umbilicata?
O. umbilicata?
Ophrys2.jpg (135.31 KiB) 3195 keer bekeken
O. umbilicata?
O. umbilicata?
Ophrys1.jpg (138.46 KiB) 3195 keer bekeken
O. Omegaifera?
O. Omegaifera?
Omega5.jpg (138.05 KiB) 3195 keer bekeken
O. Omegaifera?
O. Omegaifera?
Omega3.jpg (90.08 KiB) 3195 keer bekeken
O. Omegaifera?
O. Omegaifera?
Omega2.jpg (130.59 KiB) 3195 keer bekeken
O. Omegaifera?
O. Omegaifera?
Omega1.jpg (150.78 KiB) 3195 keer bekeken
O. Fuciflora?
O. Fuciflora?
HommelAfw2.jpg (121.17 KiB) 3195 keer bekeken
O. sphegodes?
O. sphegodes?
Spinnenorchis1.jpg (117.01 KiB) 3195 keer bekeken
Gerrit

Re: Hulp identificatie Ophryssen Cyprus

Bericht door Gerrit »

Hallo Ludger

De eerste 4 foto’s zijn inderdaad Ophrys umbilicata. Deze kenmerkt zich vooral door de niet groene perianth (sepalen + petalen ) meestal wit en minder vaak roze.

De volgende 4 foto’s tonen Ophrys Israëlitica uit de omegaifera groep. Duidelijk is op een foto de witte band op de lip te zien in de vorm van de Griekse letter omega. De foto met het zeer blauwe speculum kan wat anders zijn. Dat kan Ophrys iricolor zijn, die op Cyprus voor komt, maar om zeker te zijn moet je de onderkant fotograferen, die namelijk roze-rood is.

De hypochrome orchidee lijkt me Ophrys apifera, de bijenorchis.

De laatste zou Ophrys herae kunnen zijn, die op deze foto gedeeltelijk hypochroom is. Herae heeft een lichter bruinere kleur dan mammosa.

Groeten Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
L van Dijk

Bericht door L van Dijk »

Beste Gerrit,

Geweldig, hartelijk dank voor je hulp en de leerzame determinatie informatie.

Vriendelijke groet,
Ludger
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Beste Ludger,
Een dringend verzoek om de foto's rechtop te zetten, geeft een beter beeld
Wat antwoorden
Spinnenophrys = Ophrys alasiatica
Ophrys 5 = O. iricolor wat Gerrit zei, kijk aan de onderkant, als die rood is dan is het hem zeker
Die geel/groene Ophrys is de bijenorchis, die komt op Cyprus soms voor. Er zijn ook andere bijenorchissen met andere kleuren

Je bent lid, dus je kunt in vervolg vindplaatsen krijgen uit ons VPA Vindplaatsenarchief waardoor je beter voorbereid op vakantie kunt gaan.

met vriendelijke groet,
Jan Essink
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Goedemiddag Ludger,
die 5e foto is voor mij een raadsel. Het gaat niet om Ophrys iricolor, want ik zie de kraag niet die rond de stempelholte moet zitten. De kleur is wel zoals bij iricolor.
Ik denk dus eerder aan een plant die tot de groep van Ophrys fusca hoort, maar op Cyprus komt enkel Ophrys cinereophila voor en die heeft een lip die 2x een knik vertoont, wat niet te zien is.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Beste Walter

Ja, het is een raadsel. Ik ben het met je eens, dat het niet Ophrys iricolor is. De kleur blauw zet je al gauw op het verkeerde been. Ophrys iricolor heeft bv ook een diepe groef die in de lengterichting over de lip naar de stempelholte voert. Bij Ophrys nummer 5 zien we een geheel vlakke lip.

Je zegt dat het dan Ophrys cineorophila moet worden omdat er verder niets overblijft op Cyprus. Dat klopt, maar kijken we naar foto’s van O. cineoropila, dan zie je ook een diepe groef net als bij iricolor. Ik denk dat het ook geen cineorophila is. Wat blijft er dan nog over. Nou, Ophrys israelitica, uit de omegaifera groep.

Vergelijk eens met foto 6. Dezelfde vorm van de lip, met de zijdelingse lobben down and under. Dezelfde vorm van de stempelholte, dezelfde witte beharing daar, ook groene lijnen op de sepalen, de dorsale sepaal gebogen over het zuiltje. Maar geen brede witte omega over de lip. Nou,dat moeten we dan maar voor lief nemen.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie