Serapias strictiflora?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Serapias strictiflora?

Bericht door Bert »

serapias strictiflora (of toch lingua).JPG
serapias strictiflora (of toch lingua).JPG (144.88 KiB) 189 keer bekeken
Zou dit Serapias strictiflora kunnen zijn?
Of is het toch "gewoon" S. lingua?
Op 13 maart j.l. gezien in Zuid-Spanje (nabij Doñana).

Vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Serapias strictiflora?

Bericht door Michiel Janssen »

Zou kunnen denk ik, maar ik weet niet of de onderscheidende kenmerken goed te zien zijn.

Hoe was de situatie in Doñana wat betreft droogte? Ik was er vorig jaar eind april en toen was de droogte verschrikkelijk. Brazo del Este was geheel opgedroogd, er was nergens rijst ingezaaid en de enige plaatsen waar nog wat water stond waren de lagunes bij El Rocío, bij het bezoekerscentrum José Antonio Valverde en bij Dehesa de Abajo.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Serapias strictiflora?

Bericht door Bert »

Michiel Janssen schreef: do mar 28, 2024 11:46 am Zou kunnen denk ik, maar ik weet niet of de onderscheidende kenmerken goed te zien zijn.

Hoe was de situatie in Doñana wat betreft droogte? Ik was er vorig jaar eind april en toen was de droogte verschrikkelijk. Brazo del Este was geheel opgedroogd, er was nergens rijst ingezaaid en de enige plaatsen waar nog wat water stond waren de lagunes bij El Rocío, bij het bezoekerscentrum José Antonio Valverde en bij Dehesa de Abajo.
_05A0586 serapias lingua.JPG
_05A0586 serapias lingua.JPG (84.93 KiB) 152 keer bekeken
Ik vond nog een foto, ik denk nu toch S. lingua.
Droogte leek mee te vallen, want er was in voorgaande week heel veel regen gevallen, maar structureel is en blijft de droogte daar een groot probleem, vertelden ze aldaar. Vortig jaar was natuurlijk een extreem droog voorjaar in die regio, wij waren toen in de Extremadura maar bijvoorbeeld orchideeën bijna allemaal al weg.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Serapias strictiflora?

Bericht door Michiel Janssen »

Ik neig toch meer naar S. strictiflora.

Wat betreft de droogte in Zuid-Spanje: 2022 was in z'n geheel een droog jaar maar zeker ook de winter van 2022-2023 was extreem droog en ook het voorjaar van 2023, dat bovendien ook nog eens erg warm warm was met in maart al temperaturen boven de 30 °C. Normaal valt er in de winter de meeste regen, de zomers zijn altijd droog.
Plaats reactie