Schoorlse duinen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
gerard
Berichten: 34
Lid geworden op: di sep 11, 2012 11:03 pm

Schoorlse duinen

Bericht door gerard »

Op 2 juli van dit jaar vond ik in de Schoorlse duinen de hierbij gevoegde plant. De plant bevond zich pal langs het fietspad in een
vochtig duinvalleitje. Mij lijkt het een hybride tussen gymnadenia en incarnata. ????
Kan iemand mij van deze vraagtekens verlossen ?
Bijlagen
DSC00496 - kopie.JPG
DSC00496 - kopie.JPG (61.32 KiB) 450 keer bekeken
DSC00494 - kopie (3).JPG
DSC00494 - kopie (3).JPG (119.51 KiB) 450 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Schoorlse duinen

Bericht door Gerrit »

Gerard, ik heb de dikke boeken van Karel Kreutz, Orchideeën van de Benelux er op nageslagen. Alle hybriden hebben het typische Gymnadenia bloempje. Behalve een hybride met Dacrylorhiza praetermissa. Die hybride heeft een duidelijk Riet Orchis bloem. Ik zou dus denken aan xDactylorhiza vollmannii. (G. conopsea x D.praetermissa).

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Schoorlse duinen

Bericht door Marcel van den Berg »

Eerlijk gezegd zie ik hier niets van Gymnadenia terug.
Je zou tenminste iets van een verlengde spoor moeten kunnen zien.

Dit lijkt me 100% Dactylorhiza en dan wel grotendeels Dactylorhiza praetermissa subsp. praetermissa maar dan met een punt in de lip dat meer richting de D. fuchsii doet denken. Maar ook daar zie ik voor de rest niets van terug komen in de rest van de plant.
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Schoorlse duinen

Bericht door Gerrit »

Gerrit schreef: vr dec 01, 2023 7:44 pm Gerard, ik heb de dikke boeken van Karel Kreutz, Orchideeën van de Benelux er op nageslagen. Alle hybriden hebben het typische Gymnadenia bloempje. Behalve een hybride met Dacrylorhiza praetermissa. Die hybride heeft een duidelijk Riet Orchis bloem. Ik zou dus denken aan xDactylorhiza vollmannii. (G. conopsea x D.praetermissa).

Gerrit
Marcel van den Berg schreef: vr dec 01, 2023 7:59 pm Eerlijk gezegd zie ik hier niets van Gymnadenia terug.
Je zou tenminste iets van een verlengde spoor moeten kunnen zien.

Dit lijkt me 100% Dactylorhiza en dan wel grotendeels Dactylorhiza praetermissa subsp. praetermissa maar dan met een punt in de lip dat meer richting de D. fuchsii doet denken. Maar ook daar zie ik voor de rest niets van terug komen in de rest van de plant.
Marcel, ik ben het met je eens.
Gerrit Eijkelenboom.
gerard
Berichten: 34
Lid geworden op: di sep 11, 2012 11:03 pm

Re: Schoorlse duinen

Bericht door gerard »

Dankjewel voor jullie reactie. Zou het ook mogelijk zijn dat we hier van doen hebben met Gymnadenia conopsea var. friesica ?
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Schoorlse duinen

Bericht door Jos Lammers »

Geen friesica, wel gezien latere bloei maar niet wat de verschijningsvorm betreft.
Zie bijgaande foto van 21 juli 2013 genomen tijdens de WEO excursie op Schiermonnikoog.
DSC00547-kl.jpg
DSC00547-kl.jpg (170.44 KiB) 365 keer bekeken
Plaats reactie