Gotland, deel 4: van vrouwenschoentje tot vlierorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Gotland, deel 4: van vrouwenschoentje tot vlierorchis

Bericht door Ger Meesters »

Een samenvatting van de rest van de week begint bij Kallgateburg, de enige locatie waar vrouwenschoentje (Cypripedium calceolus) te vinden is. Het was nog vrij vroeg in het seizoen, maar er waren toch al wat bloemen (bijna) open:

Vrouwenschoentje-KGB-26-05-22-1.png
Vrouwenschoentje-KGB-26-05-22-1.png (1.08 MiB) 4121 keer bekeken
Eigenlijk had ik nog helemaal geen Dactylorhiza's gezien en daarom heb ik een uitstapje gemaakt naar Stora Karlsö, een klein eiland voor de kust bij Klintehamn, dat vooral bekend staat om zijn enorme aantallen zeekoeten (22.000 paar) en alken. Het is echter ook een goede plek voor vlierorchis (Dactylorhiza sambucina). Hier bloeien ze in zowel gele als rode vorm. De Zweden noemen de soort Adam och Eva, waarbij de gele Adam is omdat die als eerste bloeit (dixit Lars Jonsson, de vogelschilder). In het binnenland, bij Hejnum hällar, groeit vlierorchis ook, maar alleen in de gele vorm (en een stuk kleiner). Op Stora Karlsö groeit ook aangebrande orchis (Neotinea ustulata) in flinke aantallen.

Vlierorchis-geel-STK-27-05-22-1.png
Vlierorchis-geel-STK-27-05-22-1.png (700.22 KiB) 4121 keer bekeken
Vlierorchis-rood-STK-27-05-22-1.png
Vlierorchis-rood-STK-27-05-22-1.png (741.09 KiB) 4121 keer bekeken

Bij een ander vogelkijkpunt vond ik ook harlekijn (Orchis morio) in een weiland, samen met opnieuw aangebrande orchis.

Harlekijn-SVK-28-05-22-1.png
Harlekijn-SVK-28-05-22-1.png (877.35 KiB) 4121 keer bekeken

Helemaal in het zuiden van Gotland bezocht ik in Vamlingbo het Museum Lars Jonsson (larsjonsson.se). In het verleden heb ik zijn vogelgids vertaald en zijn vogelschilderijen en aquarellen zijn adembenemend mooi in het echt. In het museum zijn ook enkele aquarellen van orchideeën van zijn hand te zien. Niet ver daar vandaan bezocht ik het natuurgebied Muskmyr in de plenzende regen. Hier trof ik eindelijk grote aantallen Dactylorhiza's, die hier kennelijk verder waren dan noordelijker op het eiland. Het betrof vooral vleeskleurige orchis (Dactylorhiza incarnata) en zijn variëteiten ochroleuca en cruenta.

D_ochroleuca-MKM-28-05-22-1.png
D_ochroleuca-MKM-28-05-22-1.png (932.52 KiB) 4121 keer bekeken
Bloedvlekkenorchis-MKM-28-05-22-2.png
Bloedvlekkenorchis-MKM-28-05-22-2.png (1.11 MiB) 4121 keer bekeken

De een na laatste dag ging ik nog eens langs de locaties in het noorden om te zien of daar inmiddels al meer bloeide en ook daar trof ik toen vleeskleurige orchis aan en ook grote keverorchis bloeide hier inmiddels (elders alleen maar rozetten aangetroffen). Een soort die ik op miraculeuze gemist heb is rood bosvogeltje (Cephalantera rubra): misschien te vroeg of op de verkeerde plekken gezocht...
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op do jun 09, 2022 12:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Gotland, deel 4: van vrouwenschoentje tot vlierorchis

Bericht door Marcel van den Berg »

Prachtig Ger, bedankt voor het delen!
Gotland staat hoog op mijn lijstje om nog eens te bezoeken.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 954
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Gotland, deel 4: van vrouwenschoentje tot vlierorchis

Bericht door Jos Lammers »

Wat een weelde! Mooi verslag Ger.
Plaats reactie