ID gevraagd

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

ID gevraagd

Bericht door Gerrit »

Foto genomen op 31 mei 2022.
Bijlagen
P1730952.JPG
P1730952.JPG (223.57 KiB) 4824 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Muusse Theo
Berichten: 27
Lid geworden op: di jan 25, 2022 10:29 pm

Re: ID gevraagd

Bericht door Muusse Theo »

Als ik het alleen met deze foto moest doen zou ik zeggen dactylorhiza x halli. De bouw van de plant, de bladeren, de kleur van de bloem, de bloeitijd.

Theo
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: ID gevraagd

Bericht door Gerrit »

Dank je voor de reactie.

Een kruising tussen D. maculata en D. praetermissa is je voorstel. Dan moet er in de buurt een van de ouders voorkomen. De Rietorchis staat er in groten getale, maar de Gevlekte Orchis heb ik er nooit gevonden. Het is een altijd vochtig gebied. Ik kom er al vele jaren.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: ID gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Misschien mis ik iets maar waarom is dit geen gevlekte rietorchis? Vanwege de vorm van de vlekken op het blad? Volgens mij is dit niet ongewoon voor de gevlekte rietorchis.
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: ID gevraagd

Bericht door Gerrit »

Hallo Michiel, het meest voor de hand ligt idd een gevlekte rietorchis. Er stonden een paar van deze, die volgens mij fundamenteel afwijken. Kijk eens naar de brede zijdelings gestrekte bijna horizontale bladeren, de bladeren van de rietorchis rijzen verticaal tot voorbij de bloeiaar, maar ook naar de gesloten vlekken, terwijl de rietorchis ringvormige eilandjes heeft. Kortom, ik hoop, misschien ijdele hoop dat het hier de brede orchis betreft. Het bloeitijdstip pleit dan weer niet voor een D.majalis. Vandaar mijn vraag.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: ID gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Hoi Gerrit. Bij de brede orchis zijn m.n. de onderste bladeren bijna eirond en ook een stuk minder lang dan de stengelbladeren. Misschien dat er in de plant die jij op de foto hebt gezet iets van de brede orchis inzit. Gevlekte rietorchis en brede orchis heb ik wel vaker naast elkaar zien staan en enige overlap in bloeitijd is goed mogelijk in een grote populatie, dus een hybride is dan in mijn ogen niet ongebruikelijk. Maar eigenlijk moet je dit soort planten in het veld goed bestuderen op bepaalde kenmerken om daarover meer inzicht te krijgen want aan de hand van een enkele foto is het voor de gemiddelde orchideeënliefhebber altijd lastig bij Dactylorhiza's.
Plaats reactie