Gotland, deel 3

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Gotland, deel 3

Bericht door Ger Meesters »

De eerste volle dag begon ik weer op Harudden, de locatie van Spitzels orchis (Orchis spitzelii), om de soort en de locatie wat meer op mijn gemak te bekijken. Daarna verplaatste de aandacht zich naar de omgeving van een voormalige kalksteengroeve, die de tropische naam Blå Lagunen (de blauwe lagune) heeft gekregen en dienst doet als openbaar zwembad (nog te koud in deze tijd van het jaar…). Hier bleek duidelijk dat het seizoen vooral vertraagd was door droogte: de zompige delen langs de wegen waren kurkdroog en veel meer dan wat rozetten kon ik er niet ontdekken. Dan zijn wegbermen de uitkomst, want net als op Öland groeit wit bosvogeltje (Cephalantera longifolia) graag op dergelijke locaties. Een vroeg soldaatje (Orchis militaris) had zich hier ook al gemeld.

Wit_bosvogeltje-BLL-24-05-22-1.png
Wit_bosvogeltje-BLL-24-05-22-1.png (627.23 KiB) 6075 keer bekeken


Vervolgens reed ik naar een van die typische Gotlands weidegebieden, ängar genaamd. In dit geval Laxare änge nabij Boge. Zo'n änge wordt door de eigenaar(s) en vrijwilligers keurig onderhouden door eenmaal per jaar te maaien en het maaisel af te voeren. Het zijn werkelijke pareltjes van rust. Hier trof ik naast ontelbaar veel mannetjesorchissen meer soldaatjes (Orchis militaris) en de eerste aangebrande orchissen (Neotinea ustulata) aan.

Soldaatje-LAX-24-05-22-2.png
Soldaatje-LAX-24-05-22-2.png (1.23 MiB) 6075 keer bekeken
Aangebrande_orchis-LAX-24-05-22-2.png
Aangebrande_orchis-LAX-24-05-22-2.png (1.12 MiB) 6075 keer bekeken

De laatste locatie die dag was Hejnum hällar, het grootste alvar- of hällmark-gebied van Gotland: kale kalksteen met een flinterdun laagje aarde. Hier groeit een bijzondere variëteit van de vlierorchis (Dactylorhiza sambucina), in die zin dat alleen de gele versie hier voorkomt en het uiterlijk nogal afwijkt van de meer gangbare versie die je ziet in de kustgebieden van Gotland (en de rest van Zweden) en bijvoorbeeld ook op Öland en Åland.

Vlierorchis-HJN-24-05-22-2.png
Vlierorchis-HJN-24-05-22-2.png (1.24 MiB) 6075 keer bekeken
Plaats reactie