Onjuiste GPS

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 527
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Onjuiste GPS

Bericht door Gerrit »

Ik dacht altijd op mijn iPhone en Google Earth/Maps te kunnen vertrouwen in het veld. Nu, hier in Spanje, terwijl ik gegevens verzamel voor een toekomstig reisverslag en het VPA, kom ik erachter, dat de coördinaten behoorlijk afwijken. Het huis dat ik huur, blijkt volgens Google Earth een twintigtal meters verderop te liggen. De coördinaten van orchideeën, die ik wil vastleggen blijken bij thuiskomst niet langs het pad te liggen, maar een tiental meters terzijde in het bos.

Wie kan hier een verklaring voor geven. De atmosferische omstandigheden zijn toch meestal gunstig hier.

Gerrit
Laatst gewijzigd door Gerrit op vr feb 11, 2022 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Eijkelenboom.
jtendam
Berichten: 131
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 9:46 pm

Re: Onjuiste GPS

Bericht door jtendam »

GPS kan sterk reageren op dichtbij zijnde hellingen en muren. Het signaal wordt dan weerkaatst en geeft vreemde fixen. Is dat wellicht daar het geval? Joop
janus
Berichten: 39
Lid geworden op: wo mar 23, 2016 11:24 pm

Re: Onjuiste GPS

Bericht door janus »

Dat satellietbeelden niet altijd overeenkomen met de werkelijkheid is bekend, is dat misschien bij jouw het geval en niet je afwijkende gps?
Dat de beelden afwijken komt omdat de satelliet niet recht boven de aarde hangt (alleen in het midden van de foto)
OSM is vaak wel nauwkeurig.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Onjuiste GPS

Bericht door Michiel Janssen »

Ik merk het ook aan de locatiegegevens die mijn telefoon aan mijn foto's plakt. Volgens mij is de nauwkeurigheid daarvan afhankelijk van het aantal satellieten waarmee de telefoon verbinding maakt. Hoe meer, hoe beter (nauwkeuriger) de plaatsbepaling is. Als ik mijn telefoon uit de broekzak haal, heb ik niet gelijk verbinding met alle satellieten, dat duurt even. Zodoende ben ik er dus ook achter gekomen dat sommige van de locaties van mijn foto's niet kloppen met waar ik werkelijk was. Ik herinner me ook dat ik in het verleden een app gebruikte die liet zien met hoeveel satellieten er verbinding was, of misschien was het mijn TomTom.
jtendam
Berichten: 131
Lid geworden op: ma mar 18, 2013 9:46 pm

Re: Onjuiste GPS

Bericht door jtendam »

Volgens een landmeter die ik ken, duurt het ongeveer 10 minuten na aanzetten van de gps tot je een echt goede locatie fix hebt, zeg 2 tot 2,5 meter nauwkeurig. Daarvoor kan het fors afwijken. Joop
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Onjuiste GPS

Bericht door Jan Essink »

Daarom gebruik ik al vanaf 1995 een weliswaar oude GPS type GPS 12 van Garmin, die is zeer nauwkeurig, met een afwijking van ca. 2 meter daarmee vind ik nog steeds mijn ingevoerde gegevens prima terug.

groet,
Jan
Gerrit
Berichten: 527
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Onjuiste GPS

Bericht door Gerrit »

Jan Essink schreef: za feb 12, 2022 10:37 pm
vind ik nog steeds mijn ingevoerde gegevens prima terug.
Daar gaat het nou juist om Jan. Jijzelf vindt ze terug maar iemand anders niet. En daar is nou juist het VPA voor. Bijvoorbeeld: ik zie bij jouw hoog gewaardeerde bijdragen GPS gegevens: UMT…….Abacadabra voor mij. Ik heb vindplaats gegevens van iemand met een militair systeem. Kan ik dat allemaal omrekene? Vast wel, maar ik niet hoor. Het duurde bij mij jaren voordat ik een beetje kon omgaan met de iPhone. Ja, zulke mensen bestaan echt.

Ik zie bij diverse mensen de bevestiging, dat een GPS per definitie onjuist is. Een geruststelling, want ik vreesde al, dat ik in mijn reisverslagen leugens verkondigde.

Ik realiseer me nu ook, dat de keren dat ik met de VPA gegevens in het veld de gezochte orchideeen niet kon vinden, dat mogelijk aan de onjuiste GPS gegevens lag. Want bedenk, dat een GPS afwijking van bv 5m, bij het vinden van een orchidee, op mijn toestel verdubbelen kan tot 10 m.

Ik denk, dat bij het schrijven van een reisverslag landschapselementen heel belangrijk zijn naast de GPS coördinaten. Bv, orchidee .., GPS…een halve meter naast het pad.

Bedankt voor de reacties, Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie