Gps

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

gerritverhellen

Gps

Berichtdoor gerritverhellen » vr feb 15, 2008 6:58 pm

Hallo allemaal,

Op de bijeenkomst in Maarn weer veel bijgeleerd, vooral Ed's uiteenzetting over digitale fotografie bracht me veel bij, ik ben er zelf nog maar een jaar digitaal bezig en heb dus nog veel te leren, het is een kompleet nieuwe wereld. Het viel me op dat er toch nog steeds veel mensen analoog bezig zijn, maar ik denk dat digitaal heel wat extra's te bieden heeft.
Ed sprak over GPS-tracking waarbij je de geografische coördinaten van de opnameplaats automatisch aan je foto kan toevoegen, lijkt me zeer handig.
Daarom deze vraag: welke tracker is best geschikt voor ons doel en waar vinden we de beste koop?
En, in één moeite, welk Gps toestel is in deze snel veranderende digitale wereld, tegenwoordig de best koop?
Groetjes,

Gerrit

Ed van Wijngaarden

Re: Gps

Berichtdoor Ed van Wijngaarden » zo feb 17, 2008 2:03 am

Hallo Gerrit,

Er zijn op dit moment 3 methoden om je foto's te Geo-taggen, dus de coördinaten in de foto-gegevens op te laten nemen:

1. Handmatig
De coördinaten handmatig aan een foto of groep van foto's toevoegen.

2. Via een GPS-ontvanger
Met bijvoorbeeld een Garmin of Magellan GPS kun je een track opslaan en van daaruit je foto's "Geo-taggen".

3. Met een GPS-tracker
Dat is een speciale GPS-ontvanger die speciaal bedoeld is voor het GEO-taggen van foto's.

Een zeer waardevol programme is GeoSetter:
http://www.geosetter.de/en/

Dit programma maakt verbinding met Google-maps en toont een kaart in het programma; je kunt op de kaart een lokatie aanwijzen (evt. na flink inzoomen) en dan worden de coördinaten op een simpele manier aan je foto's toegevoegd.
Van de foto's die "getagd" zijn kun je onmiddelijk de lokatie laten zien.
Ook kun je een GPS-track openen (die je met een GPS-ontvanger hebt opgeslagen en naar de PC gekopieerd) en de foto's door middel van de opname-tijd automatisch koppelen.
Voor manier 1. en 2. dus een ideaal programma en geheel gratis.

Bij methode 3. wordt gebruik gemaakt van een speciale GPS-ontvanger, die elke paar minuten de lokatie en de tijd opslaat. Via een speciaal programma dat bij de ontvanger wordt meegeleverd worden later de coördinaten aan de foto toegevoegd door middel van synchronisatie van de GPS-tijd en de opname-tijd.

Twee van dergelijke GPS-trackers zijn:
- De GiSTEQ PhotoTrackr GPS Photo Locator DPL700:
http://www.snelwebshop.nl/gisteq-photot ... p-432.html
Het voordeel van deze tracker is dat hij ook werkt met RAW-bestanden (helaas na een -betaalde- software update)
- de ATP Photo finder:
http://photofinder.atpinc.com/
Voordeel hiervan is dat je je foto's direct op je opslagkaartje van GPS-informatie kunt voorzien, omdat er kaartlezers zijn ingebouwd. Nadeel is dat RAW (in deze versie nog) niet ondersteund wordt.

Ook Sony heeft een speciale GPS-tracker.

Beide apparaatjes onder de 100 euro. Ik heb ervaring met GeoSetter (echt een aanrader en nog steeds in ontwikkeling) maar nog niet met een GPS-tracker. Gaat binnenkort wel gebeuren.

Als je foto's eenmaal 'getagd' zijn kun je met een programma dat GPS-informatie in foto's ondersteunt direct de lokatie in Google-maps laten aanwijzen. Dergelijke programma's zijn bijvoorbeeld Lightroom en Picasa, maar ook foto-sites als Flickr ondersteunen GPS-informatie in foto's.

Ik stel voor dat mensen die ervaringen opdoen met Geo-tagging ons in het forum op de hoogte houden van de ervaringen.

Terug naar “Orchideeënforum”