Ophrys op Sicilië

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
J. Willemsen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 03, 2008 2:00 pm

Ophrys op Sicilië

Bericht door J. Willemsen »

Op bijgaande foto staat een Ophrys die ik op Sicilië tegen kwam. Heeft iemand een idee om welke soort het zou kunnen gaan? Zelf dacht ik aan O. iricolor x O. bertolonii maar je zou (vanwege de groene bovenkant van de bloem) ook aan O. spegodes kunnen denken. Wie kan mij verder helpen?
J. Essink

Re: Ophrys op Sicilië

Bericht door J. Essink »

Hoi,

Bij hybriden is het altijd lastig ze een naam te geven. Daarom moet je altijd kijken welke soorten er in de buurt stonden. Heb jij dat genoteerd?
Sicilie staat erom bekend dat er erg veel hybriden staan.

groet,

Jan Essink

p.s. kom eens kijken bij een bijeenkomst van de Werkgroep Europese Orchideeen. De eerst volgende dag is a.s. zaterdag 9 februari in Maarn
Als je interesse hebt vermeld stuur mij dan een mail dan krijg je het programma
J. Willemsen
Berichten: 7
Lid geworden op: zo feb 03, 2008 2:00 pm

Re: Ophrys op Sicilië

Bericht door J. Willemsen »

Hallo Jan,

Helaas heb ik de soorten in de omgeving in dit geval niet opgeschreven. Voor een aantal andere Ophryssen heb ik dat wel gedaan (bv O. lutea x O. iricolor en O. lutea x O. fusca) maar bij de Ophrys op de foto helaas niet. Volgende keer beter. Ik hoopte dat iemand op basis van de foto een "gokje" zou durven wagen.

Je uitnodiging voor de bijeenkomst van aanstaande zaterdag neem ik graag aan. Het programma vond ik op de website.

Bedankt voor je reactie.
M vr gr Jeroen
Ed van Wijngaarden

Re: Ophrys op Sicilië

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo,

Zoals Jan Essink aangeeft is het determineren van hybriden (want dat is wel zeker) erg lastig met behulp van één foto.
De V-vormige groef aan de basis geeft aan dat een van de ouders in de "pseudophrys" groep gezocht moet worden, zeg maar de fusca-achtigen.
Samen met de blauwe mal die tot bovenaan doorloopt wijst dit op Ophrys iricolor. De andere ouder is moeilijker. De petalen zijn volledig groen, wat invloed van O. bertolonii, O. tenthredinifera, etc. onwaarschijnlijker maakt.

Ook is de lip naar onderen toe erg donker. Ophrys sphegodes is zeker mogelijk, of O. incubacea (hoewel er geen spoor van bultjes te zien is en de sepalen niet tweekleurig zijn)).
Verder zullen we niet komen, daarvoor moet je inderdaad kijken naar de omringende planten.
Plaats reactie