orchideeën maaien in Den Haag

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
phegi
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 8:08 am

orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door phegi »

In een nieuw beheerplan van Den Haag lees ik het volgende over het maaien van Rietorchissen. Klopt dit verhaal? Tot nu toe las ik altijd pas maaien na de zaadzetting. Uitgangspunt is het verdwijnen van Rietorchissen door verruiging.
"Om de groeiplaatsen van de rietorchis optimaal te houden zal er drie keer gemaaid moeten worden, in april, juli en november. Een extra maaibeurt in juli is essentieel om het milieu relatief schraal te houden en verruigende soorten terug te dringen. Dit betekent dus dat er ook gemaaid wordt als er nog orchideeën bloeien of net uitgebloeid zijn. Dit klinkt erg, maar is het niet. Orchideeën produceren zaad, maar hebben tegelijkertijd stevige wortelknollen in de grond, van waaruit ze jaarlijks weer uitlopen. Het is voor de rietorchis dus niet nodig om elk jaar zaad te produceren. Integendeel, zaad zetten kost veel energie, die je als vaste plant beter in je groene delen en wortelstelsel kunt investeren. Het is dan ook zaak om het maaien direct na de bloei uit te voeren, voordat de energie in het zaadzetten wordt gestoken. De groenbeheer- der bepaald dit specifieke maaimoment op basis van een veldinspectie.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat dit beheer oneindig zal worden uitgevoerd. Na enige jaren zal gekeken worden of vaker maaien leidt tot meer orchideeën
."
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Gerrit »

Een interessant en actueel onderwerp. Het laatste nummer van het magazine van Natuurmonumenten staat er vol van. Bloemrijke bermen, biodiversiteit.
Volgens mij is het juist dat de grootste bedreiging voor de Rietorchis komt van de kant van verruiging, waardoor verdwijning van de habitat. Het 3 keer per jaar maaien en afvoeren, zelfs tijdens de bloei of er vlak na zal de Rietorchis niet schaden.
Om toch voor voldoende beschikbare zaden te beschikken, zouden er enkele plekken met orchideeën niet gemaaid kunnen worden, zgn kraamkamers.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Frank Verhart »

Het voelt nooit prettig als orchideeën tijdens de bloei afgemaaid worden. Maar het is (helaas) niet verboden. Dat er in dit geval gemaaid wordt voor zaadzetting en verspreiding, daar kan ik wel in komen. Het zou - in ieder geval gevoelsmatig - veel beter zijn als het maaiwerk na 20 juli plaats vindt, als de rietorchissen (vrijwel) uitgebloeid zijn. Verder is het goed, dat er over nagedacht is.

Helaas waren er in Zeeland opnieuw bokkenorchissen de klos. Dit keer werd een groeiplaats vernield.
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... Skgemr4-hE
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Michiel Janssen »

Ik kan me niet voorstellen dat maaien in juli essentieel is en dat maaien in augustus I.p.v. juli niet net zo goed werkt waardoor een deel van de planten wel nog zaad kunnen zetten.
phegi
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jun 29, 2014 8:08 am

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door phegi »

Ik verbaasde me er over omdat ik tot nu toe had gelezen dat er gemaaid moest worden na de zaadzetting. Wat ik het gevaarlijke vind van deze ontwikkeling is dat aannemers nu de boodschap krijgen dat wegmaaien van orchideeën geen probleem meer is. Aannemers maaien graag op de kalender en orchideeën zitten de aannemer nog wel eens dwars daar in.
De groenbeheerder moet nu in de gaten houden of de planten al of niet uitgebloeid zijn. Dat gaat in de praktijk vaak niet gebeuren, zeker als ze een groot stadsdeel onder hun hoede hebben. Dan zouden vrijwilligers (bv. van knnv) hier een rol in kunnen spelen.
Tenslotte, geldt dit verhaal ook voor de Bijenorchis en het Hondskruid?
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Jos Lammers »

Ik overweeg om voor een Natura2000 wegberm te adviseren voor mozaïkmaaien, bepaalde stroken 1x te maaien en naastliggende delen 2x per jaar. in die laatste stroken zullen dan wel bloeiende planten afgemaaid worden. Het jaar daarop kan dan omgekeerd gewerkt worden. Organisatorisch zal het helaas een lastige klus worden.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Hans Dekker »

De redenatie van de gemeente raakt kant nog wal. In april al maaien en dan tijdens de bloei staat haaks op ecologische principes. Ik adviseer om delen die per sé gemaaid moeten worden te maaien, maar al het andere na de zaadzetting. Eventueel hoeft nog niet alles rijp te zijn, b.v. eind juli. Kort voor de winter, b.v. oktober nog een keer als dat nodig is.
Laten ze gewoon eerlijk zijn en toegeven dat er andere redenen zijn dat ecologische.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Martin van den Hoorn »

Het enige eerlijke antwoord is dat we in Den Haag zeer veel groeiplaatsen verloren hebben omdat er lang gedacht is dat er op groeiplaatsen met rietorchissen niet in juli gemaaid mocht worden. Van twee maaibeurten is er teruggegaan naar een. Het resultaat is veel verruigde groeiplaatsen en de rietorchis is grotendeels verdwenen. Komt nog bij de sterke eutrofiering door hondenpoep. We willen extra verschralen en kiezen daarom voor drie maaibeurten per jaar en maken daar speciaal geld voor vrij.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: orchideeën maaien in Den Haag

Bericht door Gerrit »

Zie mijn post hierboven. Daar schreef ik uit eigen ervaring, dat verruiging de grootste vijand is voor de rietorchis. Dus maaien (2 keer a 3 keer), niet tijdens en voor de bloei en plekken niet maaien als kraamkamer voor zaadverspreiding.

PS, dit jaar is wel uitzonderlijk door het groeizame weer. Overal zie je de verruigde bermen, door de vele regens en relatief hoge temperaturen. Elk jaar is weer anders en maatwerk noodzakelijk. Dat de gemeente Den Haag nadenkt en geld vrijmaakt is lovenswaardig.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie