Veenorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Wiljan Hoornsman
Berichten: 21
Lid geworden op: wo jun 23, 2021 11:34 am

Veenorchis?

Bericht door Wiljan Hoornsman »

Goedenavond.
Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik hier deze vraag mag stellen.
Gisteren was ik in IJmuiden bij het Kennemerstrand en kwam deze orchis tegen.
Als ik hem upload in waarnemming.nl wordt er 99,9% zekerheid een Veenorchis gezegd.
Nu had ik dit niet verwacht en wil hier vragen of iemand kan bevestigen dat dit een Veenorchis is of toch niet.
Ik wacht met belangstelling jullie reacties af.

Met vriendelijke groeten.
Wiljan Hoornsman
Bijlagen
DSCN4744b.JPG
DSCN4744b.JPG (34.97 KiB) 2326 keer bekeken
DSCN4741a.JPG
DSCN4741a.JPG (85.88 KiB) 2326 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Veenorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Welkom op dit forum van de Werkgroep Europese orchideeën. Op dit forum kun je juist dit soort vragen kwijt!
De plant is zeker geen veenorchis want zo'n plant komt in kalkarme veenmoerassen voor. Het Kennemerstrand is juist een kalkrijke duinvallei.
Op het eerste gezicht lijkt de plant op de vleeskleurige orchis: de rosé kleur, de wat toegeslagen lip van de bloemen. Maar een belangrijk ander kenmerk nl. dat de stengelbladeren tot aan de bloeiwijze reiken mis ik toch. Ik denk eerder aan een hybride van de vleeskleurige orchis met rietorchis. Die komt inderdaad op het Kennemerstrand voor en heb ik toevallig vandaag daar ook gezien.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Veenorchis?

Bericht door Jan Essink »

zo ziet sphagnicola eruit.

Dacylorhiza sphagnicola, de veenorchis heeft erg smalle en stijf rechtop staande bladeren en komen minstens tot aan de bloemaar. Daardoor heeft deze soort een heel karakteristieke habitus. De bladtop is meestal (maar niet altijd ) kapvormig. De schutbladen zijn smal en lang, als de bloemen nog niet helemaal bloeien steken ze boven de bloemaar uit. De spoor is iets dikker dan die van maculata. De rose kleur van de bloem is ook buiten de liptekening de vinden. Groeiplaatsen Zuid-Limburg, België
met vriendelijke groet Jan Essink
Wiljan Hoornsman
Berichten: 21
Lid geworden op: wo jun 23, 2021 11:34 am

Re: Veenorchis?

Bericht door Wiljan Hoornsman »

Bedankt voor jullie reacties.
m.vr.gr. wiljan Hoornsman
Plaats reactie