Nieuw hier

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Richard
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 23, 2021 5:49 pm

Nieuw hier

Bericht door Richard »

Beste mensen zal mij even voorstellen.
Mijn naam is Richard Jacobs 53 jaar oud en helaas 100 % afgekeurd.

Heb nu meer tijd en altijd gek geweest van de natuur.
Heb de laatste jaren steeds meer interesse gekregen in de fotografie van vlinders en orchideeën.

Nu willen we mijn vrouw en ik volgend jaar eind april naar de Cevennen gaan speciaal voor de Orchideeën.
Nu heb ik totaal geen idee welke plaatsen we moeten zoeken en wat we kunnen verwachten.

Ben vooral geintereseerd in de Ophrys familie. ( vooral de Ophrys speculum )
Nu snap ik dat deze informatie niet voor iedereen verstandig is het om openbaar te maken.
Daarom wil ik vragen of jullie informatie kunnen geven via mijn E-mail.

Alle soort informatie zal ons helpen vooral welke plaats kunnen we het beste een huisje huren ?
Zodat we toch dicht bij de orchideeën zijn.

Ik hoop dat ik een paar antwoorden krijg, alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groetjes Richard Jacobs
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo Richard,

Ik ben geen Frankrijk-kenner maar Ophrys speculum komt niet algemeen voor in Frankrijk. Weet je zeker dat die soort überhaupt in de Cevennen voorkomt? En ik vermoed dat de soort sowieso in juni al is uitgebloeid. Er is een Crossbill Guides gids over de Cevennen, misschien moet je die kopen. In de meeste Crossbill Guides gidsen die ik heb, staan tips waar je orchideeën kunt vinden.

Groeten,

Michiel
Richard
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 23, 2021 5:49 pm

Re: Nieuw hier

Bericht door Richard »

Beste Michiel, bedankt voor U informatie.
Zal zeker de Crossbill Guides gids van de Cevennen aanschaffen.

Willen volgend jaar april naar de Cevennen gaan.
En daarom zouden we graag informatie willen zodat we ons daar in kunnen verdiepen .

De vraag is ook zijn er mensen van deze site daar geweest, en welke plaatsen zouden zij mij adviseren om daar te overnachten.

Zijn er dus plaatsen waar we verschillende soorten orchideeén kunnen bewonderen zonder dat we veel hoeven te klimmen.
Ik zelf kan namelijk nog redelijk lopen maar lang klimmen wordt moeilijk .

Alle orchideeën zijn prachtig maar de Ophrys familie vindt ik super.
Over de Ophrys speculum ( mijn droom soort ) , weet wel dat hij op de grens van Spanje voorkomt maar in de Cevennes geen idee hoop het wel.

Nogmaals Michiel bedankt voor de informatie, hoop dat er nog informatie komt van mensen die daar geweest zijn, en die mij een goede advies kunnen geven waar we kunnen overnachten.

Met vriendelijke groetjes Richard Jacobs
Richard
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 23, 2021 5:49 pm

Re: Nieuw hier

Bericht door Richard »

Beste Forum leden, ik wil alle mensen bedanken die hebben gereageerd
Helaas is er wel heel weinig reactie gekomen van de forumleden op mijn vraag.
Ik vraag alleen maar een goede plaats bij de Cevennen , lijkt mij toch dat er genoeg mensen daar geweest zijn voor de orchideeén.
Vraag niet naar de Orchideeén zelf ,( ligt blijkbaar heel gevoelig ) maar gewoon een goede slaap plek met mooie uitstapjes.
Kan veel informatie vinden op internet enz. maar de beste info krijg je toch van de mensen die daar ter plekke geweest zijn.
M.v.g. Richard
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw hier

Bericht door Ton »

Hallo Richard,

Welkom op het forum. Ik kijk er niet zo vaak op dus zie pas nu je vraag. Wij hebben goeie ervaringen vanuit het dorp/stadje Meyrueis. Wij kampeerden daar, maar er zijn ook andere verblijfsmogelijkheden. Vandaaruit kun je heel goed de Causses op en langs wegen en voetpaden vindt je allerlei orchideeën. Ophryssen zijn in die streken zeldzaam, daarvoor kun je beter naar het département Drôme of de Provence. Ophrys speculum is erg zeldzaam in Frankrijk, omdat de bestuiver daar niet voorkomt. Toch worden er elk jaar wel een paar gevonden, ik heb er zelf een keer 1 gezien in de Drôme en ik weet dat ze aan de voet van de Pyreneeën worden gevonden, maar in Spanje heb je aanzienlijk betere kansen(zie foto). De Causses zijn vrij hoog en daardoor in de winter koud. April is voor de hoogvlaktes vrij vroeg, ik zou eind april-begin mei nemen.
Details ga ook ik je niet geven, maar het zelf zoeken en vinden geeft meer voldoening en zal in deze streek zeker lukken.
Succes.
Bijlagen
P1140536.JPG
P1140536.JPG (81.73 KiB) 2629 keer bekeken
Groet,

Ton
Richard
Berichten: 4
Lid geworden op: zo mei 23, 2021 5:49 pm

Re: Nieuw hier

Bericht door Richard »

Beste Ton, wat een schitterende foto . ( Droom soort voor mij )
Heel erg bedankt voor de informatie hier heb ik iets aan.

Nu kunnen we ons gaan voorbereiden en al voor genieten voor het voorjaar 2022
Natuurlijk is het leuker om zelf iets te vinden.

Heb het zelf al meegemaakt met de vliegenorchis in de Belgische ardennen .
Vooral als je het niet verwacht is het natuurlijk een verrassing.
En net wat U zegt geeft veel meer voldoening.

Nogmaals heel erg bedankt.
Groetjes Richard
Plaats reactie