Determinatie

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frans Meijs
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 25, 2014 10:42 am

Determinatie

Bericht door Frans Meijs »

Vorig jaar de tweede week van juni heb ik deze 2 opvallend forse orchideeën gefotografeerd aan het Lauwersmeer. Mijn gedachten gingen uit naar D. vadorum en D. vadorum subs. picturata. Kan iemand dat bevestigen?
Met vriendelijke groet,
Frans Meijs
Bijlagen
D. vadorum?
D. vadorum?
DSCN2886 kopie.jpeg (342.09 KiB) 5194 keer bekeken
D. vadorum subs. picturata?
D. vadorum subs. picturata?
DSCN2859 kopie.jpeg (365.58 KiB) 5194 keer bekeken
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Determinatie

Bericht door Frank Verhart »

Ik neig naar Gewone en Gevlekte rietorchis. Vadorum zou wat later bloeien. Bij de bovenste foto is de lip vrij typisch voor een rietorchis, en bij de onderste voor een gevlekte, maar de bladvlekjes zijn klein en donker. Interessant is dat in het werk van Kreutz 2017 vadorum in strikte zin beperkt is tot Schiermonnikoog. In de veldgids die zojuist verschenen is, is wel een stipje in het Lauwersmeergebied gezet.
Laatst gewijzigd door Frank Verhart op ma mei 03, 2021 6:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans Meijs
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 25, 2014 10:42 am

Re: Determinatie

Bericht door Frans Meijs »

Dank je voor de reactie Frank, begin juli maar eens gaan
kijken
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door Walter »

de bovenste plant heeft wel de stijve bladeren van incarnata. Ik zou dan ook de hybride tussen praetermissa en incarnata niet willen uitsluiten.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door Walter »

Bij de onderste plant - met gevlekte bladeren - was het interessant geweest om eens te voelen aan de stengel net onder de bloeiwijze. De samendrukbaarheid kan ook waardevolle info geven over herkomst, als het een hybride betreft. Want hier kan het om D xgrandis gaan.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door Michiel Janssen »

Ik denk in de onderste kenmerken van D. majalis te zien (breed blad, kleine rechthoekige vlekjes en geen kringvormige vlekken) en in de bovenste van D. incarnata (lange, smalle bladeren tot voorbij de onderkant van de bloeiaar). Met hybrides heb ik weinig ervaring.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Determinatie

Bericht door Jos Lammers »

Nee, geen majalis, die is halverwege juni al lang uitgebloeid. De eerste foto is geen incarnata, daarvoor steekt de bloeiwijze te hoog boven de bladeren uit en de bloemen lijken niet op die van incarnata (die enigszins toegevouwen zijn). Van de tweede foto zijn de vlekken op de bladeren niet goed zichtbaar, maar ook die houd ik op rietorchis.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Determinatie

Bericht door Frank Verhart »

Wat mij betreft Gewone en Gevlekte rietorchis... Walter noemde D xgrandis. Deze is op grond van de verspreiding van oudersoort D. fuchsii (welhaast) uitgesloten, want deze komt in het Lauwersmeergebied en de omgeving daarvan volgens de verspreidingskaarten niet voor (o.a. Floron, Waarneming.nl en Kreutz 2021).
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie

Bericht door Jan Essink »

D x grandis (D praetermissa x fuchsii) komt ook in het Lauwersmeergebied voor en verder over heel Nederland verspreid
D x windonii D incarnata x praetermissa) komt alleen in Limburg en Noord-Brabant voor
beide bron waarneming.nl

groet,
Jan
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Determinatie

Bericht door Frank Verhart »

Dat is niet correct Jan! Je zal je verschreven hebben. Want juist x grandis komt in het noorden van het land niet voor (en naast Brabant en Limburg ook in Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht) en x wintonii is wel vermeld voor het Lauwersmeer (en niet over het hele land verspreid, want niet bekend oostelijk van de lijn Den Bosch-Groningen).

Hartelijke groeten
Frank.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie

Bericht door Jan Essink »

ik haal zulke info van waarneming.nl
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie

Bericht door Jan Essink »

kunnen jullie deze openen

dit bericht wordt 6 mei verwijderd
Laatst gewijzigd door Jan Essink op do mei 06, 2021 4:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Determinatie

Bericht door Gerrit »

Hoe betrouwbaar zijn de waarnemingen op waarneming.nl?
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie