Orchideeen van de Benelux, de veldgids van C. Kreutz

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gajus
Berichten: 1
Lid geworden op: za feb 27, 2021 11:18 am

Orchideeen van de Benelux, de veldgids van C. Kreutz

Bericht door Gajus »

Ben enorm blij de veldgidsversie vorige week van Kreutz te hebben ontvangen! Een prachtig boek...
Het moet me echter van het hart dat ik een paar dingen niet begrijp:
- Waarom zijn de teksten in de vier talen zo uiteenlopend? Ik noem maar een willekeurig voorbeeld, de gevlekte orchis (D. Maculata). Alleen in het frans wordt duidelijk dat de stengel niet hol is ('incompressible') - zoals ook in zijn basisgids uit 2017 nog als kenmerk was opgevoerd. Of is dat criterium verlaten? Maar ook op de andere bladzijden zijn de teksten niet gelijkluidend; soms ontbreekt er een begrip, soms komt er juist een bij.
- Verder vraag ik mij af waar de P op blz 14 voor staat (Belgische kustgebied). En van het kaartje op blz 16 kan ik eerlijk gezegd helemaal geen chocola maken.
- Tenslotte vraag ik mij af waarom er soorten zijn opgenomen die hier volgens het minuscule kaartje nooit (althans niet na 1850) zijn aangetroffen, zoals de Epipactis distans op blz 119. Wishful thinking of eerder uitgestorven?
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Orchideeen van de Benelux, de veldgids van C. Kreutz

Bericht door Frank Verhart »

Het is inderdaad een fraai boekwerk. Waarbij ik me eventueel afvraag waarom het viertalig is. Daar is wel het nodige voor te zeggen (maar ook tegen, haha!). Dat de teksten uiteen lopen is me niet opgevallen. De P op pagina 14 kan ik zo niet verklaren (en ontbreekt in de legenda). Op pagina 16 zie je per 2 km2 hok het aantal taxa, alleen zou hier een legenda en toelichting niet misstaan. Voor wat betreft Epipactis distans, deze is aangetroffen in Luxemburg, in de zuidwesthoek van Luxemburg staat een rood stipje. Voor andere soorten geldt hetzelfde; die zijn wel vastgelegd, maar de kaartjes zijn zo klein dat je vaak goed moet kijken als op het kaartje maar een enkele stip staat. In belangrijke mate is dit werk afgeleid van De orchideeën van de Benelux in twee delen van Karel Kreutz. De verspreidingskaarten lijken veel op elkaar, in het tweedelige boek zijn ze veel groter afgebeeld. De indeling van soorten verschilt op de volgende punten: Epipactis veluwensis werd toegevoegd. De nachtorchissen (Platanthera) zijn anders ingedeeld met o.m. toevoeging van Platanthera muelleri. Spiranthes romanzoffiana werd in twee variëteiten opgenomen.

Groeten
Frank
hamool
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mar 12, 2012 10:24 am

Re: Orchideeen van de Benelux, de veldgids van C. Kreutz

Bericht door hamool »

In de inhoudsopgave zijn een paar fouten geslopen die verwarring geven bij de naamgeving.
Blz 478: Gewone waddenorchis maar is Vlierorchis
Blz 486: Bonte waddenorchis maar is Echte veenorchis
Blz.500: Vlierorchis maar is Dewevers veenorchis
Blz 508: Echte veenorchis maar is Höppeners veenorchis
Blz 515: Dewevers veenorchis maar is Gewone waddenorchis
Blz 524: Höppeners veenorchis maar is Bonte waddenorchis

Ik heb alleen de Dactylorhiza's doorgespit. Mogelijk zitten bij andere soorten ook nog fouten.
Plaats reactie