Barlia en de vorst

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Barlia en de vorst

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

Ongeveer 20 jaar geleden ben ik een paar keer in de winter naar Zuid-Frankrijk geweest. Daar bloeide Barlia met de Kerst al volop. 's Nachts vroor het flink. Alle Barlia's lagen geknakt op de grond, berijpt en wel. Maar een paar uur later stonden ze fier overeind! Met dat in het achterhoofd ben ik benieuwd wat onze Nederlandse planten gaan doen nu de winter keihard toeslaat. Ik denk dat Jos dat wel bijhoudt... Ik ben benieuwd!

Hartelijke groeten van Hans
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Marcel van den Berg »

Als de planten netjes onder een dik pak sneeuw staan, geloof ik dat de schade wel mee zal vallen.
Maar omdat de vorst een langere tijd aan zal houden, kan het zijn dat een deel van de sneeuw verdampt waardoor de planten alsnog de kale vorst over zich heen krijgen.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Jos Lammers »

Vorig jaar bloeide de Barlia rond half maart dwz dat de knop toch rond half februari 'aangelegd' wordt. Dat wordt lastig met deze vorst alhoewel een sneeuwdek uiteraard beschermend werkt. Maar als de knoppen bevriezen verwacht ik een soortgelijk effect als bij de bokkenorchis namelijk dat de knoppen bevriezen en de planten daarna niet in bloei komen. Dat was het geval in 'de duinen van Velsen' in 2012 toen na een late strenge vorst (maart) zonder sneeuw geen enkele bokken in bloei kwam.

Ik houd jullie op de hoogte hoe de situatie rond half maart zal zijn.
Groet, Jos
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Jan Essink »

weet een van jullie of deze Barlia's afgelopen jaren zaad gezet hebben, want in dat geval zijn ze bestoven door Bombus terristis
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Hans Dekker »

De Drentse plant wel Jan. Een zaaddoos is opgestuurd aan Barbara Gravendeel voor onderzoek.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Marcel van den Berg »

Hoi Jan

Zover ik begreep hebben de planten in de duinen ook zaad gezet.

@Jos,
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk dat de planten zelf dit wel zullen overleven mits ze onder een sneeuwlaag staan.
Voor de bloei zal het zeer waarschijnlijk funest zijn.
Laatst gewijzigd door Marcel van den Berg op di mar 09, 2021 8:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Michiel Janssen »

Hoe diep trekt de vorst in de bodem deze dagen? Ongeveer even ver als het ijs dik is? Wederom zal ook hier de sneeuwlaag ernigszins isolerend werken maar ik vermoed dat de knollen niet tegen vorst kunnen.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Marcel van den Berg »

https://www.instagram.com/p/CLcqXnWgz-N/

Rogier had een aantal foto's geplaatst van een van de planten, ik vraag me af hoe ze er nu bij staan.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Michiel Janssen »

In een reactie schrijft hij: "The frost is now gone and they look good. Only the flowers where frozen." Sommige van mijn planten zoals mijn Brugmansia die ik in de schuur had gezet en de oleander die in de volle grond staat, zijn er slechter aan toe.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Jos Lammers »

De Barlia's in de Zuid-hollandse duinen hebben voor zover ik gezien heb de vorst overleefd maar zijn er niet allemaal ongehavend uit gekomen. Een plant had haar bloeiwijze al ontwikkeld maar die bloeiwijze heeft het loodje gelegd. Een andere met dikke knoppen was nog laag genoeg en heeft onder de sneeuw de vorst glansrijk doorstaan: de dikke knoppen waren gaaf, enkele bladpunten echter bevroren. Een andere was nog minder ver ontwikkeld en heeft het geheel overleefd met een gave bloeispies.
Zaterdag 27 feb laat ik op de online WEO bijeenkomst na de excursiekalender een aantal plaatjes zien.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Ger Meesters »

Vandaag weer wezen kijken hoe het met de hyacintorchissen in de Zuid-Hollandse duinen gaat. Ik heb er vier gevonden: een in beginnende bloei met vrij veel vorstschade, een in knop zonder vorstschade en twee rozetten (nog) zonder bloeiaar.
Hyacintorchis-HD-05-03-21-K.jpg
Hyacintorchis-HD-05-03-21-K.jpg (148.52 KiB) 6051 keer bekeken
Hyacintorchis-HD-05-03-21-K2.jpg
Hyacintorchis-HD-05-03-21-K2.jpg (313.96 KiB) 6051 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Jos Lammers »

Da's mooi Ger. Nu krijgen we nog een paar vorstnachten, zien of de bloeiwijzen dat ook overleven.
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Ger@rd »

Ik ben eind april ook nog even wezen kijken. Geholpen door dit koele voorjaar kon ik ondanks het late tijdstip toch nog genieten van de bloei. De plant met de nog intacte knop was inderdaad tot volle bloei gekomen. Wel een beetje over het hoogtepunt heen. Eigenlijk zoals ik ze ook uit Griekenland ken waar ik in april altijd net te laat ben voor de Barlia. Dit gaf dus wel een beetje een vakantiegevoel zeker omdat het ook een tijdje droog geweest was. De andere plant met vorstschade is inderdaad niet in bloei gekomen.
Barlia 23-04.jpg
Barlia 23-04.jpg (242.06 KiB) 5447 keer bekeken
Barlia2 23-04.jpg
Barlia2 23-04.jpg (300.51 KiB) 5447 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Barlia en de vorst

Bericht door Hans Dekker »

De Drentse plant is ook in bloei gekomen, maar had flinke vorstschade en was kleiner van stuk dan vorig jaar. Maar de plant stond er maar mooi!

Groeten van Hans.
Barlia Drenthe 2021.jpg
Barlia Drenthe 2021.jpg (137.2 KiB) 5440 keer bekeken
Barlia Drenthe 2021~05.jpg
Barlia Drenthe 2021~05.jpg (101.04 KiB) 5440 keer bekeken
Barlia Drenthe 2021~01.jpg
Barlia Drenthe 2021~01.jpg (106.86 KiB) 5440 keer bekeken
Plaats reactie