hommelorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jan
Berichten: 13
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:39 pm
Locatie: Oudehaske

hommelorchis?

Bericht door Jan »

IMG_7612 - kopie klein.jpg
IMG_7612 - kopie klein.jpg (149.79 KiB) 6104 keer bekeken
in juli dit jaar ben ik naar een locatie in het Teutoburgerland geweest, waar ik samen met 3 andere enthousiastelingen de afgelopen jaren naar orchideeen hebben gekeken. Ik zag toen een volgens mij bijenorchis en heb deze op de foto gezet en verder daar niet bij nagedacht. Toen ik thuis de fotos bekeek keek ik toch wat vreemd tegen deze bijenorchis aan. Ik heb gezocht in mijn literatuur maar kon er niet achter komen of het nu wel of niet de bijenorchis was of een ondersoort hiervan. Afgelopen week heb ik Obsidentify geraadpleegd en deze gaf 99 % hommelorchis aan. We hebben daar echter nog niet eerder een hommelorchis gezien. We kan me helpen om duidelijkheid te krijgen hierin.
Heb nu een foto bijgevoegd. Is niet zo scherp maar de witte rand die je ziet was helder geel.
Laatst gewijzigd door Jan op do okt 01, 2020 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: hommelorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Dag Jan (...?),

Kun je een duidelijke foto van de bloem van je orchidee op het forum zetten? Dat is onmisbaar in het vaststellen van de soort. Het enige dat ik op dit moment kan zeggen is dat bloei in juli zelfs voor de bijenorchis al aan de late kant is laat staan voor de hommelorchis.
Ik ben benieuwd naar je foto (let op de maximum afmeting van je foto: 800px).

Groet, Jos
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: hommelorchis?

Bericht door Frank Verhart »

Het Teutoburgerwoud ligt in de deelstaten Niedersachen en Nordrijn-Westfalen. Volgens de regionale AHO's komt Hommelorchis in deze deelstaten niet voor; voor NRW is aangegeven dat haar aanwezigheid twijfelachtig is, danwel dat er sprake kan zijn van aangeplante of uitgezaaide exemplaren.

Zoals Jos aangeeft is het fotomateriaal voor een definitieve uitspraak zeer welkom. Het is wel opmerkelijk dat ObsIdentify 99% voor Hommelorchis gaat. We zijn dus benieuwd (naar de foto's!).

Groeten
Frank.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: hommelorchis?

Bericht door Gerrit »

Ik heb mijn vele foto’s van de hommelorchis door ObsIdentify laten beoordelen en de app deed het bijzonder goed. Alleen wat meer afwijkende bloemen, of onder een hoek gefotografeerd noemde hij (of zij?) spinnenorchis.

Overigens wacht ik ook op de foto’s. Zou wel bijzonder zijn, zo noordelijk.
Gerrit Eijkelenboom.
Jan
Berichten: 13
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:39 pm
Locatie: Oudehaske

Re: hommelorchis?

Bericht door Jan »

Jos Lammers schreef:Dag Jan (...?),

Kun je een duidelijke foto van de bloem van je orchidee op het forum zetten? Dat is onmisbaar in het vaststellen van de soort. Het enige dat ik op dit moment kan zeggen is dat bloei in juli zelfs voor de bijenorchis al aan de late kant is laat staan voor de hommelorchis.
Ik ben benieuwd naar je foto (let op de maximum afmeting van je foto: 800px).

Groet, Jos
heb nu een foto bij het bericht geplaatst.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: hommelorchis?

Bericht door Gerrit »

Omdat de petalen op de sepalen lijken (sepaloid ontwikkeld) doet me dit denken aan Ophrys apifera var. badensis

De liptekening is vormrijker en afwijkend van de hoofdvorm
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: hommelorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Ook meen ik bij de bovenste bloem een stuifmeelklompje te zien hangen. Dat zie je alleen bij de bijenorchis (zelfbesturend)
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: hommelorchis?

Bericht door M.H. Schot »

Het lijkt ook mij dat het om Ophrys apifera gaat. Het lastige met deze soort is dat door zelfbestuiving en daardoor degeneratie de bloemvorm alle kanten op kan gaan. En welk naampje plak je daar dan op? Zelf denk ik aan Ophrys apifera var. saraepontana.

Zie foto. Die is genomen in het Saarland.
Bijlagen
Ophrys apifera var. saraepontana (D13_0957).jpg
Ophrys apifera var. saraepontana (D13_0957).jpg (319.77 KiB) 6076 keer bekeken
Jan
Berichten: 13
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:39 pm
Locatie: Oudehaske

Re: hommelorchis?

Bericht door Jan »

Gerrit schreef:Omdat de petalen op de sepalen lijken (sepaloid ontwikkeld) doet me dit denken aan Ophrys apifera var. badensis

De liptekening is vormrijker en afwijkend van de hoofdvorm
bedankt voor je reactie.
Jan
Berichten: 13
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:39 pm
Locatie: Oudehaske

Re: hommelorchis?

Bericht door Jan »

Jos Lammers schreef:Ook meen ik bij de bovenste bloem een stuifmeelklompje te zien hangen. Dat zie je alleen bij de bijenorchis (zelfbesturend)
bedankt voor je reactie
Jan
Berichten: 13
Lid geworden op: do aug 23, 2007 8:39 pm
Locatie: Oudehaske

Re: hommelorchis?

Bericht door Jan »

M.H. Schot schreef:Het lijkt ook mij dat het om Ophrys apifera gaat. Het lastige met deze soort is dat door zelfbestuiving en daardoor degeneratie de bloemvorm alle kanten op kan gaan. En welk naampje plak je daar dan op? Zelf denk ik aan Ophrys apifera var. saraepontana.

Zie foto. Die is genomen in het Saarland.
bedankt voor je reactie
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: hommelorchis?

Bericht door Frank Verhart »

Bijenorchis! :D
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: hommelorchis?

Bericht door peter wijn »

da's klare taal Frank ;)
een prima naam om hier op te plakken.
Plaats reactie