derde groeiplaats Honingorchis in Nederland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

derde groeiplaats Honingorchis in Nederland

Bericht door Jos Lammers »

Vandaag liet PWN-boswachter Ruud Prins mij zijn vondst van gisteravond (28 juli) zien van twee vrijwel uitgebloeide planten en een rozetje van de Honingorchis (Herminium monorchis) in het Kraansvlak (Kennemerduinen). Een nieuwe groeiplaats van deze zeer zeldzame orchidee in Nederland! De groeiplaats ligt op zo'n 7 km afstand van de grote groeiplaats van het Kennemerstrand. Voorlopig is dit de derde moderne groeiplaats van deze orchidee in Nederland (afgezien van geruchten dat de honingorchis ook weer op Schiermonnikoog zou zijn gevonden). Deze nieuwe vondst vond ik absoluut het vermelden waard op dit Forum.
Jos
DSC03166-kl.jpg
DSC03166-kl.jpg (266.24 KiB) 2727 keer bekeken
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: derde groeiplaats Honingorchis in Nederland

Bericht door Frank Verhart »

Een leuke mooie nieuwe vondst!
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: derde groeiplaats Honingorchis in Nederland

Bericht door Hans Dekker »

Fantastisch! Hopelijk gaat het net zo goed als op het K-strand. Overigens is het woord vermeend niet correct. In 2018 zijn weer planten gezien en gefotografeerd. Karel heeft ze b.v . gezien. In 2019 bleven ze weg. Is kenmerkend voor de soort op Schier. Van 2020 is nog niets bekend. Met de beheerder had ik de afspraak om in juli te zoeken, maar ik kreeg flink de griep, geen Corona... Dus viel het in het water. Misschien hoor ik later meer.

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: derde groeiplaats Honingorchis in Nederland

Bericht door Jos Lammers »

Ik had al zo iets begrepen van Schiermonnikoog. Maar ook op het K-strand verschijnt herminium op de ene plaats om op een andere plek weer te verdwijnen. We moeten dit langere termijn effect eens nader bekijken.

Groet, Jos
Plaats reactie