Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door Frank Verhart »

Er zijn minimaal drie plekken in Maastricht waar het mis is gegaan in 2020.

1. Paul-Henri Spaaklaan (noordzijde parkeerterrein) 516 ex, gemaaid voor 17 juli tijdens bloei
2. Molensingel tussen weg en fietspad 414 ex, vegetatie vernietigd
3. Ambyerstraat-Noord achter "Kapel aan het Kruis", 85 ex, gemaaid kort voor bloei

De planten nabij het MECC waren goed en krachtig ontwikkeld met vele groepen van meer dan tien exemplaren bijeen. 90% is afgemaaid. Op 26 juni en 6 juli maakte ik hier foto's.
https://photos.app.goo.gl/4BQsr2iVBXb7N6Ts6

Het aantal aan de Molensingel was van 2019; dit jaar stond hier zo goed als niets. Van gemeentewege is de kruidenvegetatie onder betreffende bomenlaan geheel vernietigd middels actieve bodembewerking. Dat begreep ik van een andere plantenman en zo ziet het er daar ook uit.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Mooie robuste planten waren dat. In de grasstroken van het bedrijventerrein in Delft waar ik voorheen werkte, werden ze ook altijd vakkundig gemaaid voor de bloei. Op de Maasvlakte is een mooie populatie paarskleurige vleeskleurige orchis vernietigd doordat de greppel waarin ze stonden is verbreed. Een greppel waarin ik nog nooit water heb zien staan. Vorig jaar zijn de rode bosvogeltjes afgemaaid in de Alblasserwaard. Afgelopen week is de laatste populatie donker pimpernelblauwtje vakkundig vernietigd. Allemaal "per ongeluk". De verantwoordelijke mensen zitten gewoon te slapen of het interesseert ze geen hol.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Maaien op verkeerde tijdstippen lijkt overal te gebeuren, zelfs met goede afspraken zoals in de wegberm met bokkenorchis in de gemeente Velsen. Gelukkig gaat het daar bijna altijd goed behalve als een uitvoerder denkt: " ach, ik heb nog wat tijd over ik pik even dat stukje berm mee".
Of in de gemeente Bloemendaal langs de Provinciale Zeeweg waar dit jaar zonder speciale reden (of uit het oogpunt van "een nette berm is veel mooier") de hele Bokkenorchispopulatie omgemaaid is; waarvan aangifte gedaan.
Ik heb bij de gemeente Velsen een keer opgebracht dat voor het beheer van zeker N2000 bermen/terreinen alleen gecertificeerde aannemers het beheer zouden mogen doen. Er werd mij toen verteld dat die er niet waren. Na het ommaaien van de berm in Limburg voor het donker pimpernelblauwtje hoorde ik bij Vroege Vogels ook een dergelijk geluid.
Het wordt tijd om ergens een pleidooi te houden voor gecertificeerde aannemers en om de inzet van dergelijke bedrijven verplicht te stellen voor waardevolle en zeker N2000 terreinen.
martinjansen
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 4:45 pm

Re: Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door martinjansen »

Het is inderdaad vreselijk dat maaien op de verkeerde momenten. Er kunnen nog zulke mooie beheerplannen zijn; als het in de praktijk niet goed wordt uitgevoerd is dat vreselijk. Ik hoor dan soms ook nog ‘maar ze zijn toch niet meer beschermd ?’ Ja nogmaals bedankt Henk Bleker.
Maatwerk, vaste maaiers op de machines, meerjarig aanbesteden bij een aannemer met affiniteit voor de fauna en flora en voldoende toezicht Het is van alle tijd maar dit jaar wel heel erg. De enige berm met Pimpernel blauwtje geklepeld, rood bosvogeltje geklepeld, je verzint het niet.
Soms gaat het goed; in Castricum waar ik woon wordt keurig om de klaver heen gemaaid. Een licht puntje
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Even ter correctie: Rood bosvogeltje is vorig jaar door onopmerkzaamheid van de beheerder tot zijn eigen schande inderdaad gemaaid. Dit jaar is het allemaal wel prima gelopen na onze adviezen.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Gemeente Maastricht houdt niet van Brede wespenorchis

Bericht door peter wijn »

Vanuit mijn vakgebied heb ik ervaring met certificering: vergeet het maar. Er is al zoveel papier dat afleidt van waar het om gaat.

Echte mensen, die een echte verantwoordelijkheid krijgen, de daarbij horende kennis en daar netjes voor betaald worden.

(En dan graag zonder het opscheren van boomkruinen 5 meter hoog, zonder jaarlijkse kaalslag van de kruiden en ondergroei en zonder met 3 tonners of meer de paden kapot en de grond dicht te rijden.)
Aanbesteding groenbeheer en de afdeling ecologie zitten mijlenver uit elkaar. Meestal dan. Goede voorbeelden zijn welkom.
Als iemand een idee voor een netwerk heeft, dan houd ik me aanbevolen. Cruydt-Hoeck misschien een ingang?
Plaats reactie