Sardinië_ophrys normanii

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Sardinië_ophrys normanii

Bericht door Leo Broek »

Deze ophrys trof ik in Sardinië aan. In eerste instantie dacht ik aan oprhys chestermanii, verder kijkend neig ik meer richting ophrys normanii om diverse redenen:
- de sepalen zijn duidelijk eivormig i.p.v. toegespitst
- de petalen zijn breder en minder puntig, eerder cilindrisch
- het donkere centrale deel van de liptekening steekt duidelijk af t.o.v. de geel/oranje rand
De plant stond solitair, eromheen ophrys corsica, ophrys incubacea en ophrys tenthredenifera. Van de laatstegenoemde soort zie ik behalve de kleur niets terug in de 'chestermanii/normanii', het lijkt me dus geen hybide. Geen spoor van 'puber/adolescentenbaardstoppels' op de lip. Enfin, het was een mooie plant.
Bijlagen
Sardinië_ophrys normanii of ophrys chestermanii.jpg
Sardinië_ophrys normanii of ophrys chestermanii.jpg (653.18 KiB) 2452 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Sardinië_ophrys normanii

Bericht door Gerrit »

.
Laatst gewijzigd door Gerrit op za feb 29, 2020 10:14 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Eijkelenboom.
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Re: Sardinië_ophrys normanii

Bericht door Leo Broek »

Bedankt voor je reactie. In Italië gebruik ik de 'Orchidee d'Italia' gids van zustervereniging GIROS. Uiteraard rust er op deze gids auteursrecht, waardoor ik je geen foto van de daarin afgebeelde ophrys normanii kan laten zien. Die plant lijkt wel heel erg veel op wat ik gezien heb. Als aanvulling voeg ik nu een foto van de totale plant bij (ongeveer 15 cm hoog) en van een plukje ophrys tenthredenifera die op dezelfde vindplaats stond. De lip van tenthredenifera was duidelijk heel anders: teruggeslagen zijlobben en stoppels. Er stonden er in totaal tegen de 100 en ze waren weinig variabel in bloemgrootte, kleur en vorm.
Bijlagen
Sardinië_ophrys tenthredenifera.jpg
Sardinië_ophrys tenthredenifera.jpg (787.15 KiB) 2416 keer bekeken
Sardinië_ophrys normanii.jpg
Sardinië_ophrys normanii.jpg (698.92 KiB) 2416 keer bekeken
Plaats reactie