Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Frank Verhart »

Dag leden,

Ik heb een vraag van een andere orchideeënkenner. We vragen ons af welke dieren orchideeënknollen eten. Bekend is dat Wilde zwijnen dat doen. Kuiltjes met daarnaast een orchidee zonder knol kan het werk van een wild zwijn zijn. Hoe zit dat met konijnen en hazen? Zijn er nog meer orchideeënknollenvreters?

In het boek over de Orchideeen van de Sint Pietersberg van Karel Kreutz, Nigel Harle en Martine Lejeune komen konijnen aan de orde omdat die veel invloed hebben op sommige biotopen. Wat me niet bij is gebleven is of zij ook knollen eten. Ik zal onze bibliotheek bezoeken om het nog eens na te lezen.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Frank Verhart »

+ Bruine beer
+ Das

Die kunnen ook foerageren op orchideeënknollen.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Jan Essink »

wat denk je van de mens?
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Jos Lammers »

Sommige wilde dieren kunnen ook orchideeën groeiplaatsen (niet moedwillig, maar toch) vernielen. Zo zag ik vandaag op nog geen 2 meter afstand van een bokkenorchis(rozet) een behoorlijk diepe kuil waar mannetjes damherten hun gevecht houden om de hindes. Was dat gevecht 2 meter naar links geweest dan had de knol ergens in het rond gevlogen.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Gerrit »

Ik wil hier onbezoldigd optreden als getuige a decharge voor de beschuldigde, het wild zwijn. Wij verkeren vele maanden in de winter in Calpe, prov. Alicante, en ergeren ons dood aan de verwoestingen door de wilde zwijnen. Grote gebieden worden omgeploegd, ze maken er echt een zwijnenstal van, maar ik ben dan niet te beroerd om de orchideeën, die her en der in het rond liggen of zelfs onder de aarde, te redden waar dat mogelijk is. hoewel dat volgens mij paarlen voor de zwijnen werpen is. Nee opeten doen ze niet, ze zijn op zoek naar andere wortels of knollen voor voedsel en vocht. Ze verstoren en vernielen de habitat, dat wel. Hoewel, de stekelstruiken en ander ondoordringbaar groen worden ook omgespit en geeft later weer nieuwe kansen voor orchideeën zaden.
Stel, dat de wilde zwijnen orchideeën knollen zouden eten, wij zouden daar nimmer meer orchideeën vinden.

Op de foto een vernield orchideeën habitat, met als u goed kijkt een toevallig gespaarde Ophrys tenthredinifera.
Bijlagen
P1410513-002.JPG
P1410513-002.JPG (843.26 KiB) 6561 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Hans Dekker »

Leuk bericht Gerrit,

Is omgeving Calpe interessant om naar orchideeën te zoeken? Vrienden van mij hebben er een huis. Ik weet echter niets van die buurt.

Dan over beesten. In Drenthe vreten dassen complete orchideeënweides leeg. Lokaal echt een ramp die leidt tot lokaal uitsterven van soorten in ons toch al lege landschap... En laat wilde zwijnen gezien de natuurschade voorlopig ook maar weg blijven, hoe leuk ik dieren ook vind.

Hartelijke groeten van Hans
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Gerrit »

Dag Hans, hier de link naar de orchideeën van ZO Spanje in de periode begin januari t/m half maart, door mij op dit forum gezet.

http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... f=3&t=2145

Een tweede link verwijst naar een artikel van mij in de International Rock Gardener over orchideeën en andere species in ZO Spanje in de winter.

http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2016 ... IRG_81.pdf

Het is zeker interessant om dat huis van die vrienden in Calpe een keer te gaan bezoeken. Begin maart is dan ideaal met meestal prachtig weer. Ik kan je helpen met vindplaatsen of we treffen elkaar daar.

Groeten Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Hans Dekker »

Bedankt Gerrit!
Joost Riksen
Berichten: 1
Lid geworden op: do aug 15, 2019 9:21 pm

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Joost Riksen »

Hallo, ik heb afgelopen voorjaar in Gargano een aantal velden gezien waar wilde zwijnen hadden huisgehouden. Ze hadden niet alleen het hele veld omgewoeld, maar van de orchideeën die er groeiden lagen alleen nog de bovengrondse delen. De knollen hadden ze allemaal opgegeten. Dus zwijnen eten wel degelijk orchideeën knollen.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Welke (wilde) dieren hebben orchideeënknollen op hun menu?

Bericht door Frank Verhart »

Ook konijnen hebben effect op de vegetatie, zoals bij de Sint Pietersberg, waarover Karel Kreutz geschreven heeft. Het boek vermeldt bijvoorbeeld dat de konijnen meestal bloeiende planten aanvreten van vooral Soldaatje. Gewoonlijk verdwijnen dan ook de bloeiwijzen, en de verklaring die daarvoor gegeven wordt is dat deze meegenomen worden in de konijnenholen. Er wordt ook verwezen naar dit artikel over de invloed van konijnen in de duinen bij Wijk aan Zee op Anacamptis pyramidalis. Daar, maar ook bij de Sint Pietersberg blijkt Anacamptis last te hebben van konijnenvraat. Voor Soldaatje geldt bij de Sint Pietersberg dat de planten zich juist krachtiger lijken te ontwikkelen dan normaal.

https://www.repository.naturalis.nl/document/568202
Plaats reactie