Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door Gerrit »

Voor zover ik het kan zien heeft een grote groep bijenorchis allemaal dezelfde grote petalen (hoorntjes). In het nieuwe boek van dhr Kreutz wordt dit de var. aurita genoemd. Is dit juist?

Gerrit
Bijlagen
P1670628-001.JPG
P1670628-001.JPG (614.13 KiB) 4526 keer bekeken
P1670618.JPG
P1670618.JPG (633.2 KiB) 4526 keer bekeken
P1670622-002.JPG
P1670622-002.JPG (675.95 KiB) 4526 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
BramHeerlen
Berichten: 17
Lid geworden op: ma jun 27, 2016 3:53 pm

Re: Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door BramHeerlen »

Bij aurita zijn de petalen groen en naar achtergeklapt ( soms open) maar op je foto's en vooral de laatste ga ik voor Var.badensis.
maar zou de betreffende planten enkele jaren in de gaten houden, apifera wil nog wel eens switchen tussen verschijnings vormen


Hier de petalen van een typische var. aurita in een boomgaard/grasland wat ik beheer 90% zien er zo uit en sommige waar ze wat verder open geklapt zijn.
aueira.JPG
aueira.JPG (396.51 KiB) 4518 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door Gerrit »

Dank je voor de reactie. Mag ik citeren uit Kreutz: Orchideeën van de Benelux: "Petalen sterk verlengd, smal over de gehele lengte even breed, aan de uiteinden stomp tot afgerond, aan de randen meestal iets omgevouwen en soms lichtroze aangelopen, geel of groen geel, behaard."
Ik zie bij de eerst twee foto's toch veel groen, de laatste inderdaad niet. Ik zal morgen nieuwe foto's maken.
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door Jos Lammers »

De drie foto's van Gerrtit zijn volgens mijn bescheiden mening alle drie van de var.aurita: gekenmerkt door lange petalen ( zie Kreutz: "De Orchideeën van de Benelux" van afgelopen voorjaar). var badensis heeft een erg onregelmatig gevormde lip, een beetje 'gedrochtjes' met veel geel erin.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door Gerrit »

Na lang zoeken heb ik een beloofde foto van een bijenorchis met groenige petalen gevonden. Alle andere,die ik bekeken heb zien er uit zoals boven, dus met bruinige kleur, soms wat roze en iets van groen. (de populatie is 250 tot 300 ex) Ik heb geen bijenorchissen gevonden met de normale petalen van de nominaat vorm. Ook op een afstand van 300m aan de overkant van de weg vond ik exemplaren met dezelfde kleur petalen en ook net zo groot. Er is dus sprake van een homogene populatie met dezelfde eigenschappen.
Bij jou Bram, in de boomgaard is dus hetzelfde gebeurd. Alleen alle individuen zijn afkomstig van de moederplant met groenige grote petalen.
Bijlagen
P1670711.JPG
P1670711.JPG (823.64 KiB) 4488 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
Gerrit
Berichten: 523
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Is dit Ophrys apifera var. aurita/

Bericht door Gerrit »

Jos Lammers schreef:De drie foto's van Gerrtit zijn volgens mijn bescheiden mening alle drie van de var.aurita: gekenmerkt door lange petalen ( zie Kreutz: "De Orchideeën van de Benelux" van afgelopen voorjaar). var badensis heeft een erg onregelmatig gevormde lip, een beetje 'gedrochtjes' met veel geel erin.
Bedankt Jos, dat je er naar hebt willen kijken.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Plaats reactie