Ophrys neglecta?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
baatbel
Berichten: 10
Lid geworden op: wo mei 21, 2014 3:58 pm

Ophrys neglecta?

Bericht door baatbel »

Nog een afwijkende. Ophrys neglecta?
Wat denken jullie van Ophrys gracilis?
Bijlagen
Ophrys tenthredinifera-0659.jpg
Ophrys tenthredinifera-0659.jpg (65.82 KiB) 4146 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Ophrys neglecta?

Bericht door Gerrit »

Ik heb ook zo iets uit Gargano. Ook met een iets afwijkend speculum. Bij mijn bloem missen dan nog de hoge schouders.

Wat jouw foto betreft, zie ik lichte invloed van iets anders (een terugkruising misschien) maar verder vind ik het een bijna zuivere Ophrys neglecta.
Bijlagen
1-P1660220.JPG
1-P1660220.JPG (494.41 KiB) 4105 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Ophrys neglecta?

Bericht door Michiel Janssen »

Ophrys gracilis is niet tot nauwelijks zichtbaar behaard en schijnt niet voor te komen in de Gargano. De foto toont wat mij betreft ook een Ophrys neglecta. Die van Gerrit is duidelijk anders. De lip toont wat vorm en beharing duidelijk invloeden van Ophrys neglecta maar de duidelijke pseudo-ogen, het basaalveld, de vorm van de petalen en de plaatsing van de stempelholte het "hoofdje" bovenop de lip toont duidelijk een invloed van een Ophrys uit de groep van Ophrys incubacea, bijv. Ophrys passionis (garganica). Voor Ophrys incubacea s.s. zou ik meer wit in de wanden van de stempelholte verwachten zoals ik dat bij andere hybriden met O. incubacea s.s. heb gezien. Maar helemaal duidelijk is het me niet. Een Ophrys uit de groep van O. holoserica zie ik er niet duidelijk in.
Gerrit
Berichten: 525
Lid geworden op: za sep 19, 2015 6:24 pm

Re: Ophrys neglecta?

Bericht door Gerrit »

Ik heb de foto's van dat moment opgezocht en naar event. ouders gekeken. Ophrys incubacea stond daar niet. Die had ik zeker gefotografeerd. Zoveel incubacea's hebben wij niet gezien. Verder veel Ophrys garganica en Ophrys sipontensis.
Ik zou willen pleiten voor O. garganica als ouder, kijk eens naar de petalen, die zijn niet van tenthredinifera. Garganica heeft reusachtige petalen. Ook heeft O. garganica groene sepalen. ook het beginnende speculum met de blauwe lijnen van de H. zou kunnen kloppen.
Sipontensis kan bijna niet, die is zo rood.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Ophrys neglecta?

Bericht door Frank Verhart »

Primair zeg ik Ophrys tenthredinifera s.l. om lekker bij Pedersen & Fauerholdt 2007 te blijven.
https://www.amazon.de/Ophrys-Orchids-Bo ... 1842461524

Maar verder zie ik als niet-Wolzweverophrys (Nederlandse naam van J. Landwehr) kenner Ophrys neglecta, zoals ik die vorige maand aantrof op het Dalmatische eiland Ciovo (voor zover mij bekend eerste waarneming op dit eiland). In Kroatië wordt deze soort beschouwd als overvlieger uit Italië en is zij dus veel zeldzamer, met alleen vaste voet aan de grond bezuiden Dubrovnik. Ze is in kleine aantallen ook gevonden in Istrië (Kamenjak) en op enige plaatsen (met name eilanden) in Dalmatië. Hierbij mijn foto van Ciovo. De eerste foto toont de hybride van Ophrys neglecta en Ophrys flavicans, een verwante van bertolonii, met een beperkte verspreiding in Midden-Dalmatië.

Ook een paar foto's van de genoemde Ophrys (passionis ssp.) garganica, die wij nu ook gevonden hebben vorige maand op het Kroatisch-Dalmatische eiland Lastovo. Ook hier geldt dat het een overkomer uit Italië is, en zijn eerdere waarnemingen bekend van twee andere eilanden en één aan het vasteland.

Dit alles, voor zover mij bekend uit literatuur en contacten.

Schitterende planten!
Bijlagen
DSCF7111.JPG
DSCF7111.JPG (721.65 KiB) 4049 keer bekeken
DSCF7107.JPG
DSCF7107.JPG (760.51 KiB) 4049 keer bekeken
DSCF7101.JPG
DSCF7101.JPG (733.04 KiB) 4049 keer bekeken
DSCF1161.JPG
DSCF1161.JPG (755.17 KiB) 4049 keer bekeken
DSCF1159.JPG
DSCF1159.JPG (715.05 KiB) 4049 keer bekeken
Plaats reactie