Lesbos Ophryssen begin mei

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Lesbos Ophryssen begin mei

Bericht door Jos Lammers »

Afgelopen begin mei 2007 diverse excursies gemaakt rond Agiassos (Akrasi en sanatorium). Daarbij veel mooie vondsten gedaan (reisverslag volgt later). Bij enige Ophryssen kwam ik in de problemen met de determinatie. Naast O.sicula en O.reinholdii, die ik met zekerheid kon vaststellen, trof ik diverse andere aan die ik niet met zekerheid of zelfs helemaal niet op naam kon brengen. Zie de foto's hieronder. A t/m D hoogte 350-450 m (nabij Akrasi), E en F hoogte 650 m (sanatorium)

Afbeelding

A = Ophrys ceto (= O.oestriphera ssp bremifera) naar alle waarschijnlijkheid
B en C (zelfde bloem) niet O.ceto (missen de gele rand om basaal veld), misschien O.scolopax groep
D (vindplaats vlak bij B) kan ik helemaal niet thuisbrengen, lip is even lang als breed
E en F (zelfde bloem), andere vindplaats 650 m, heeft iets van O.homeri (gele rand van de lip), maar mist de beharing.
Wie kan mij op weg helpen (ik meer foto's beschikbaar ook van hele plant).

Groet
Jos
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Jos,

Het toeval wilt, dat Erik van Dommelen er volgend jaar heen wil. Misschien dat ook jij hem aan vindplaatsen kan helpen.
Ik heb voor Erik kontakt gelegd met Kretzschmar en van hem krijgt hij binnenkort ook nog vindplaatsen.
Misschien dat je jouw plaatjes naar Kretzschmar moet zenden. Als je zijn mail adres nodig hebt stuur mij dan maar een mail.

Ik kan je helaas met de foto's niet helpen want wij zijn daar nog niet geweest.

Hartelijke Drentse groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

email adres?

Bericht door Jos Lammers »

Beste Jan,

Kun jij me het emailadres van Kretzschmar sturen?

Groet
Jos
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Ophrys oestrifera var. bremifera

Bericht door Jos Lammers »

Beste Jan,

Ik heb inmiddels met dr. Horst Kretzschmar email gewisseld. Hij vangt alle getoonde ophryssen onder een hoedje (zie titel). Ik zelf ben toch geneigd de laatste twee Ophrys calypsus te noemen, speciaal vanwege de bolle lip. Kan hier iemand mee instemmen? Ik heb nog een plaatje toegevoegd van een deel van de bloeiaar.

Afbeelding

De foto is genomen op 12 mei 2007 niet ver van het Sanatorium.

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Ophrys homeri

Bericht door Jos Lammers »

Beste Jan,

Met je suggestie te kijken op lycos.co.uk/greekorchids ben ik eruit wat afbeelding E en F betreft. Het is duidelijk Ophrys homeri: gele rand van de lip, ongeveer even lang als breed enigszins kogelvormig en middelste sepaal over het stamodium gebogen. Hieronder afbeeldingen van lycos vergeleken met mijn foto.
Lycos afbeelding:
Afbeelding
Mijn Lesbos foto:
Afbeelding

groet
Jos
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Jos,

Graag gedaan, mooie site van de Griekse orchideeen is dit he.

Met vriendelijke Drentse groeten,

Jan
Plaats reactie