We mogen weer! (bijna...) (Ep. helleborine in Nederland)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

We mogen weer! (bijna...) (Ep. helleborine in Nederland)

Bericht door Frank Verhart »

Afgelopen week voerde ik Epipactis helleborine ssp. helleborine negen keer in op waarneming.nl. Feitelijk waren dat vijf populaties, maar sommige daarvan heb ik opgedeeld in meerdere locaties. In totaal iets meer dan honderd planten, waaronder een geheel bleek (plm. chlorotisch) exemplaar. Voor mij nieuwe plekken, of ik kon ze me niet herinneren. Ze bloeien nog niet, maar het duurt niet meer lang. Totaal hebben wn.nl gebruikers 97 waarnemingen van deze soort dit jaar, waarvan twee bloeiend, op 9 en 12 juni ingevoerd, de rest (nog) niet. Maar dat bloeien bleek niet uit de bij die waarnemingen geplaatste foto's, daar bloeien ze niet. Mogelijk dus een foutieve invoer. Kijk je overigens bij Epipactis helleborine (zonder ssp. helleborine) dan krijg je voor dit jaar 366 ingevoerde waarnemingen, waarvan 9 met status "bloeiend" (ingevoerd tussen 3 en 12 juni), maar ook hier bij geen van de waarnemingen met foto's al bloeiende planten.

Wie vindt de eerste bloeiende, of heeft één van ons er misschien al eentje gezien (in Nederland, wat mij betreft)?
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (100.95 KiB) 3238 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frank Verhart op vr jun 15, 2018 12:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: We mogen weer! (bijna...)

Bericht door Michiel Janssen »

Vanwaar die "race" voor zo'n algemene soort? Heeft de brede wespenorchis een speciaal plekje in jouw hart? :wink:
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: We mogen weer! (bijna...)

Bericht door Frank Verhart »

Zeker. Als puber hield ik al plekken bij op een gekopieerde kaart en probeerde ik de kilometerhokken te vullen. En omdat deze soort algemeen is en ik in Brabant woonde kwam ik een heel eind. Want in Brabant komen ze op "heul veul" plekken voor.

Een orchidee is een orchidee, hoe dan ook. En ze duiken op allerlei plekken op. Zo raakte ik langzaam in de ban...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: We mogen weer! (bijna...)

Bericht door Michiel Janssen »

Aha. Ik kom ook uit Brabant (Cuijk) maar ik had daar in de omgeving tot voor enkele jaren geleden nog nooit een Brede Wespenorchis gezien. In 2016 of 2015 heb ik ze op een stuk geteld en het waren er heel veel, ik weet alleen niet meer waar ik de aantallen heb genoteerd. Niet in waarneming.nl blijkbaar. Ik vermoed dat het bij een WhatsApp bericht is gebleven en die ben ik allemaal verloren toen ik vorig jaar een nieuwe mobiele telefoon kocht. Vergeten een back-up te maken...
Plaats reactie