Gevlekte orchis of rietorchis.

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gerrit

Gevlekte orchis of rietorchis.

Berichtdoor Gerrit » zo jun 03, 2018 4:15 pm

Ik zou graag willen weten of ik hier te maken heb met de gevlekte orchis of de gevlekte rietorchis.

Ik vind zelf het middenlobje iets te ver uitsteken voor de gevlekte orchis, maar de vlekken op de bladeren zijn gesloten. De kleur van de bloemen: witte achtergrond doet me ook denken aan de gevlekte orchis.
Bijlagen
1-P1600317.JPG
1-P1600317.JPG (513.04 KiB) 590 keer bekeken
1-P1600273.JPG
1-P1600273.JPG (670.7 KiB) 590 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.

Gerrit

Re: Gevlekte orchis of rietorchis.

Berichtdoor Gerrit » ma jun 04, 2018 10:19 am

Ik kreeg tot dusverre geen reactie op mijn vraag over determinatie van de orchidee op de foto.

Er is zeker urgentie voor mijn vraag. Laat ik het uitleggen:
Er is in de Noordoostpolder 4 jaar geleden een nieuw natuurgebied aangelegd. Het is 2km lang en 100m breed. 20 hectare groot. Het gaat hier om een zandrug die vlak onder de voormalige Zuiderzee bodem lag en nu door afgraving van het dunne kleipakket aan de oppervlakte ligt. In die 4 jaar hebben zich er veel bijzondere planten gevestigd bv. wintergroen, duizendguldenkruid en ook orchideeën. De rietorchis vooral, met vele duizenden. En de brede wespenorchis. Vorig jaar heb ik er de bosorchis ontdekt, toen nog met en stuk of 20 en nu telde ik 60.

Maar niets gaat zomaar goed. Het gebied heeft geen status, dus geen potje voor onderhoud. Het is in bezit van het waterschap en het onderhoud bij SBB, die daar een zeer geringe vergoeding voor krijgt. En nu is er bedacht dat schapen het werk moeten doen. De helft van het gebied is nu begraasd sinds de winter en is "omgetoverd" tot steppe en de andere helft waar het nu uitbundige weelde is komt zeer binnenkort aan de beurt. Ik ben in gesprek met de uitvoerder bij SBB en die bleek gevoelig voor het vinden van een nieuwe orchideeënsoort (de bosorchis) Het zou dus gewicht in de schaal leggen als ik met nog een nieuwe soort zou kunnen aankomen. (de gevlekte orchis)

Vandaar mijn urgente vraag: Is dit Dactylorhiza maculata????
Gerrit Eijkelenboom.

Michiel Janssen
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jun 04, 2018 11:22 am

Volgens mij gevlekte rietorchis.

Frank Verhart

Berichtdoor Frank Verhart » ma jun 04, 2018 12:30 pm

Gevlekte rietorchis volgens mij.

Terug naar “Orchideeënforum”