Veenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Veenorchis

Bericht door M.H. Schot »

Volgend jaar beter!
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Veenorchis

Bericht door Johan55 »

Na 3 jaar zoeken dan toch eindelijk mijn eerste exemplaren 'ontdekt'. Na verschillende routes te hebben gelopen besef je weer hoe uitgestrekt de hoge venen zijn. Zowel vanuit Ternel als vanaf Mont Rigi gelopen. De dag was bijna om en dan ineens, ja hoor... op nog geen meter van een vlonderpad.
Ze beginnen nog maar net te bloeien maar ben erg ingetogen met mijn vondst.
hoge venen a.JPG
hoge venen a.JPG (96.09 KiB) 5084 keer bekeken
hoge venen e.JPG
hoge venen e.JPG (100.28 KiB) 5084 keer bekeken
hoge venen g.JPG
hoge venen g.JPG (126.33 KiB) 5084 keer bekeken
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Veenorchis

Bericht door Jan Essink »

Misschien toch een tip voor het fotograveren van alle orchideeën

Probeer altijd een opname te maken van de complete plant dus bloemaar en bladeren. Als ze tussen de vegetatie staan buig dan voorzichtig deze opzij zodat de plant beter te zien is en haal overtollige grasjes of andere in de weg zittende delen weg. Zorg dat alles goed zichtbaar is. Maak vervolgens een opname van de complete aar en een van de enkele bloemen en zorg dat de kenmerken van de bloemlip/spoor goed zichtbaar is. Zo voorkom je dat vragen die je stelt beantwoord kunnen zonder der er eerst gezocht moet worden waar de plant staat.
Dit geldt niet alleen voor Dactylorhiza's maar ook voor alle soorten, denk bv aan Anacamptis, Ophrys enz.

groeten,
Jan
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Veenorchis

Bericht door Johan55 »

Fijn dat je reageert. Ik snap je punt Jan, helaas valt t met een pocketcamera'tje niet altijd mee om in detail foto's te maken. Op de eerste 2 foto's zijn voor mijn idee blad en bloem zichtbaar. Is dit toch nog onvoldoende om deze exemplaren, mede gezien de standplaats op veen-orchis te houden?
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Veenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Tegenwoordig zijn er mobiele telefoons te koop met camera die n.m.m. niet onderdoen voor veel van de compactcamera's. Het enige wat de camera van een mobiele telefoon niet goed kan is inzoomen, tenzij je een hele dure koopt maar die maken vaak gebruik van hybridezoom en dat is ook niet alles.

Wat betreft het fotograferen voor determinaties: de rozetbladeren kunnen soms ook de determinatie helpen. Als je een fatsoenlijk orchideeënboek hebt, kun je lezen waar je zoal op moet letten voor het onderscheiden van soorten. Als je dat niet hebt, moet je er n.m.m. echt een kopen als dit je hobby is. Er valt zoveel van te leren! De Basisgids Orchideeën van Karel Kreutz beschrijft alle 55 soorten van de Benelux en is nu in de aanbieding voor €17,50. Ik heb dit boek niet (wel het tweedelige grote werk) dus moet het doen met het inkijkexemplaar op internet voor wat betreft de inhoud en voorbeelden van de beschrijving van soorten en dat ziet er prima uit.
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Veenorchis

Bericht door Johan55 »

Ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen maar, ik ga natuurlijk niet alleen voor de foto's een mobieltje kopen, ik ben nog van de generatie die denkt dat ie nog steeds zonder kan. Bovendien is mijn camera pas nieuw en bevalt meestal erg goed.
Ik heb verschillende goede boeken, oa orchideeën van de Sint Pietersberg, de basisgids orchideeën is onderweg als t goed is:)
Nog steeds ben ik benieuwd of ik nu de veenorchis gevonden heb, volgens mij lijkt die toch echt wel op wat ik hier op t forum en op waarnemingen .be kan vinden. Is het handig dat ik volgende week nieuwe foto's ga maken en hoop dat de bloeiwijze zich dan wat verder ontwikkelt heeft en ik meer blad kan zien. Ik kan natuurlijk niet van de vlonder af het drassige veen in duiken....
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Veenorchis

Bericht door Mark »

Hi Johan,

je hebt onmiskenbaar Veenorchis gevonden.

greets, Mark
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Veenorchis

Bericht door Johan55 »

Dank voor bevestiging Mark!
Plaats reactie