Dactylorhiza montis-mosae

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Johan55 »

Heb ik vanmiddag echt de Maasbergorchis gevomden?
Locatie, omgeving Maastricht.
Hoogte totaal circa 60 cm, hoogte bloeiwijze circa 10 cm.
De kleur van de bloemen was in het echt wat donkerder.
maastricht10-05 a.JPG
maastricht10-05 a.JPG (116.54 KiB) 5849 keer bekeken
maastricht 10-05-b.JPG
maastricht 10-05-b.JPG (107.96 KiB) 5849 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Mark »

Hoi Johan,

Maasbergorchis is wat mij betreft onzin. Dit is een mooie bosorchis :)

Op de plek waar je deze planten vindt/zoekt bevindt zich een hybridezwerm van (on)gevlekte rietorchis met bosorchis. De rietorchissen zijn dan te onderscheiden in Gevlekte rietorchis, Ongevlekte rietorchis en een aparte variëteit die 'Integrata' genoemd is. Al met al kan je dan 12 soorten F1 hybrides krijgen die ieder voor zich weer kunnen terugkruisen met een van de oudersoorten of een andere hybride.

gr. Mark
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Johan55 »

pffff, 't valt echt nog niet mee. op basis van de orchideeën zoekkaart kom ik er niet helemaal goed uit, de plaatjes in het boek 'orchideeën van de Sint-Pietersberg' werken in sommige gevallen wel goed.
Is aan te geven waar ik het beste mee beginnen om de meeste in het zuiden inheemse orchideeën goed op naam te krijgen?
Zijn er op het forum geen gevorderden die bv excursies voor beginners kunnen organiseren? 't is maar een idee he....
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Mark »

Hoi Johan,

ik weet nog goed dat mijn eerste vragen hier op het forum (10 jaar geleden) ook over hybrides tussen Soldaatje en Purpurorchis gingen. Volgens mij had ik daar in het tweede seizoen al geen moeite meer mee.

Hybridisering bij Dactylorhiza's herkennen/benoemen is maar weinige écht gegeven. Dat staat dan nog los van de discussie wanneer iets wel of niet een variant/(onder)soort/hybride is.

Ik heb jaren geleden Dactylorhiza carpatica gezocht en gevonden. Deze komt in de verste verte niet in NL voor, maar de gelijkenis met een plant zoals op jouw foto is heel groot.

[url=https://flic.kr/p/nnN3yp][img]http ... .jpg[/img]15062011-IMG_6039 by Mark Engels, on Flickr[/url]
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Johan55 »

Dank je Mark, ooit zal het zeker goed gaan komen, ik ben er vorig jaar al mee begonnen maar nu merk ik inderdaad dat ik nog veel een verkeerde naam gegeven heb.
Blijft toch nog mijn vraag;
Johan55 schreef: Is aan te geven waar ik het beste mee beginnen om de meeste in het zuiden inheemse orchideeën goed op naam te krijgen?
Zijn er op het forum geen gevorderden die bv excursies voor beginners kunnen organiseren? 't is maar een idee he....
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Mark »

Ik denk dat je met de zoekfunctie op dit forum al een heel eind kunt komen.

Daarnaast zijn de meest gangbare soorten wel beschreven in alle boeken over orchideeën in NL of zuid-Limburg. Hybrides worden nauwelijks in de literatuur opgenomen, hooguit met een enkele foto maar slechts met zeer beperkte determinatiekenmerken.

Wat vooral belangrijk is, is een goede basis te leggen in het herkennen van zuivere soorten. Als voorbeeld: als je heel goed een zuivere Purpurorchis en een zuiver Soldaatje weet te herkennen, herken je vaak ook de afwijkende planten (waaronder hybrides).

De boeken van Landwehr (Wilde orchideeën van Europa) zijn weliswaar al een poosje geleden uitgebracht, maar beschrijven veel soorten tot in detail. De boeken zijn tegenwoordig voor ongeveer 30 euro te verkrijgen.

De meest snelle manier om veel te leren is inderdaad met iemand mee kunnen lopen. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik je zeker op de hoogte brengen om samen een keer op pad te gaan.

Greets, Mark
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Johan55 »

Mark schreef: De boeken van Landwehr (Wilde orchideeën van Europa) zijn weliswaar al een poosje geleden uitgebracht, maar beschrijven veel soorten tot in detail. De boeken zijn tegenwoordig voor ongeveer 30 euro te verkrijgen.
k
Die boeken ken ik, er is een deel 1 en 2 toch, voor thuis inderdaad mooie boeken, voor veldwerk een onhandig groot formaat.
Misschien zijn er leden die het tabblad boekrecensies willen aanvullen..... :wink:
Johan55
Berichten: 159
Lid geworden op: za mei 05, 2018 10:04 pm
Locatie: Voerstreek

Re: Dactylorhiza montis-mosae

Bericht door Johan55 »

Mark schreef:Hoi Johan,

Maasbergorchis is wat mij betreft onzin. Dit is een mooie bosorchis :)

Op de plek waar je deze planten vindt/zoekt bevindt zich een hybridezwerm van (on)gevlekte rietorchis met bosorchis. De rietorchissen zijn dan te onderscheiden in Gevlekte rietorchis, Ongevlekte rietorchis en een aparte variëteit die 'Integrata' genoemd is. Al met al kan je dan 12 soorten F1 hybrides krijgen die ieder voor zich weer kunnen terugkruisen met een van de oudersoorten of een andere hybride.

gr. Mark
Hoi Mark,
De foto is niet van de plek die jij denkt, daar bloeide op dat moment en voor zover ik dat kan beoordelen :oops: nog geen enkele bosorchis, vreemd toch ?
Helaas lukt mailen naar jou niet anders had ik je de exacte vindplaats kunnen geven.
Johan
Plaats reactie