Duinwespenorchis als subspecies

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

Duinwespenorchis als subspecies

Bericht door dwkdb »

Hoewel al duidelijk was, dat er bij de Duinwespenorchis sprake is van een ecologische niche en hoewel er ook morfologische verschillen zijn (zij het, dat er soms toch enige overlap voorkomt), ontbrak tot nu toe een duidelijk resultaat van genetisch onderzoek. In afwachting daarvan hield ik vast aan 'variëteit'. Het artikel "Immigrant and extrinsic hybrid seed inviability ... " van H. Jacquemyn et al. (Oikos 127: 73–84, 2018) heeft daar voor mij verandering in gebracht. Er blijkt nu ook duidelijk sprake te zijn van genetische verschillen. Alles bij elkaar kom ik nu tot de conclusie, dat er voldoende aanleiding is om te spreken van subsp. neerlandica.
Mijn internetsite heb ik aangepast en ik heb ook wat tekst toegevoegd. In de bibliografie staat ook een link naar het betreffende artikel.
Dirk Kapteyn den Boumeester
https://www.dwkdb.nl/orch-onderz/
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Duinwespenorchis als subspecies

Bericht door Mark »

Hoi Dirk,

ik bewonder je geduld om te wachten met het benoemen van deze planten als een subspecies tot er voldoende DNA bewijs is geleverd. M.i. worden er heden ten dagen (als het al ooit anders geweest is) veel te snel en zonder voldoende gegevens (sub)species beschreven die door ecologische standplaatsverschillen er morfologisch net iets anders uitzien of een iets andere bloeitijd hebben.

Greets, Mark
Plaats reactie