Anacamptis pyramidalis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
lucmeijer
Berichten: 12
Lid geworden op: di nov 07, 2017 9:11 pm

Anacamptis pyramidalis

Bericht door lucmeijer »

Best mensen, hier was ik dan weer. Ik hoop dat ik niet vervelend word met mijn vragen maar ik heb er weer een: Ditmaal een witte Anacamptis pyramidalis.
Volgens Landwehr (hij geeft de naam albiflora hieraan maar volgens Pierre Delforge, die beschrijft deze Anacamptis als mogelijk een kleurvariant.
Plant gevonden op Corfu. Wie heeft het bij het rechte eind?
Anacamptis pyramidalis 1.jpg
Anacamptis pyramidalis 1.jpg (434.53 KiB) 3803 keer bekeken
Anacamptis pyramidalis 2.jpg
Anacamptis pyramidalis 2.jpg (334.54 KiB) 3803 keer bekeken
Anacamptis pyramidalis 3.jpg
Anacamptis pyramidalis 3.jpg (418.97 KiB) 3803 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Anacamptis pyramidalis

Bericht door Martin van den Hoorn »

Wil is wit, komt veel vaker voor. Zelf heb ik fotos van een witte O. ichnusae, O. purpurea, D. maculata, D. fuchsii en een witte A. pyramidalis. Echte soortenzoekers hebben er vast veel meer. Ik heb foto's gezien van witte G. conopsea, O. militaris en Ophryssen. Taxonomisch m.i. irrelevant of er moeten grote zelfstandige populaties van bestaan.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Anacamptis pyramidalis

Bericht door Michiel Janssen »

Het forum is er o.a. om vragen te stellen Luc, dus schroom niet om ze te stellen. Het is zoals Martin al aangeeft een kleurvariant. In onze eigen duinstreek hebben we ook verschillende witbloemige planten van het hondskruid staan. Net zoals bij het vrouwenschoentje van je eerdere vraag komen witbloemige planten ook in het algemeen bij (bijna) alle orchideeënsoorten voor. Echter, bij een ophrys soort zou ik niet spreken van f. alba of f. albiflora omdat de lippen van een ophrys bladgroen bevatten en bij afwezigheid van andere kleurpigmenten niet wit kleuren maar groen van het bladgroen (chlorofyl). Een andere kleurafwijking die je bij ophryssoorten genoemd ziet worden is var. flavescens. In Nederland komt bijvoorbeeld van de bijenorchis een aantal planten var. flavescens voor. Flava in het Latijn betekent geel of goudkleurig en dergelijke bloemen zijn vaak geel tot groengeel. Ook hier twijfel ik of dat var. moet zijn of gewoon forma. Echte duidelijke regels zijn er volgens mij niet in de plantentaxonomie voor taxonomische rangen lager dan soort (species) zoals ondersoort (subspecies), varieteit, en forma. Je zult ook zien dat de ene orchideeënautoriteit een bepaald taxon als ondersoort beschrijft terwijl een andere autoriteit zo'n taxon tot een aparte soort rekent. Dat maakt het lastig om ergens de juiste naam op te plakken zonder je in de materie te verdiepen. De tekst van de twee boekdelen van Landwehr zijn opgemaakt in 1976 en in de tussentijd er is nogal wat veranderd in de wreld van de orchideeën.
Gebruikersavatar
Marcel van den Berg
Berichten: 202
Lid geworden op: vr jun 07, 2013 9:52 am
Locatie: Honselersdijk
Contacteer:

Re: Anacamptis pyramidalis

Bericht door Marcel van den Berg »

Ik ga mee met de bovenstaande antwoorden van Michiel en Martin.
Het is wel altijd weer leuk om een plant tegen te komen de afwijkt in kleur :D
Plaats reactie