Orchideeën op IJsland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
JildertRaul
Berichten: 6
Lid geworden op: zo sep 17, 2017 1:39 pm

Orchideeën op IJsland

Bericht door JildertRaul »

Ik ben momenteel bezig met het smeden van vakantieplannen om in mei / juni naar IJsland te gaan. Daarbij ben ik naast vogels vooral ook nieuwsgierig naar het voorkomen van de diverse orchideeën-soorten. Volgens mijn veldgids komen de volgende soorten voor: Dactylorhiza maculata, Platanthera hyperborea, Pseudorchis albida, Coeloglossum viride, Corallorhiza trifida, Listera cordata en Listera ovata. Volgens de verspreidingskaartjes in de gids komen de soorten, op Grote keverorchis na, redelijk wijdverbreid voor op IJsland. In de diverse reisverslagen (o.a. SNP Natuurreizen) komt dit ook naar voren. Met name Myvatn e.o. zou voor de genoemde soorten kansrijk zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met orchideeën op IJsland? Welke soorten zijn algemeen / taltijk? En op welke plekken? En wat is de beste periode (waarschijnlijk afhankelijk van weersomstandigheden)?
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door Ger Meesters »

Orchideeën zijn heel talrijk op IJsland, inderdaad met uitzondering van grote keverorchis. De andere soorten zijn over het hele eiland te vinden, al moet je soms goed zoeken: vooral kleine keverorchis en koraalwortel zijn heel erg klein. Myvatn, Hljodaklettar, Skaftafell zijn prima gebieden om te beginnen, maar overal waar het groen is, heb je kans op orchideeën. Als beste periode zou ik eerder zeggen half juni-half juli.
JildertRaul
Berichten: 6
Lid geworden op: zo sep 17, 2017 1:39 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door JildertRaul »

Hallo Ger,

Bedankt voor je reactie.

Als vogelaar is het zien van Harlekijneend (mannetje) in prachtkleed natuurlijk een absolute must. Wellicht dat deze half juni nog net in prachtkleed zijn, maar een overgang naar eclips zou dan ook kunnen. Kortom, hoe later, hoe groter de kans dat je deze in eclips aantreft i.p.v. prachtkleed. Ik ben ook benieuwd naar de beste periode voor Veronica alpina, Comastoma tenellum, Bartsia alpina, Saxifraga oppositifolia, Loiseleuria procumbens, Silene aucalis, Silene uniflora, Cornus suecica, Harrimanella hypnoides (!), Gentianella amarella, Pedicularis flammea (!) en Oxyria digyna. Kortom: tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door Ger Meesters »

Op deze site vind je alle planten van IJsland, soms met informatie over de bloeitijd. Op deze IJslandse site tref je uitvoerige informatie aan, inclusief verspreidingskaartjes, maar wel in het IJslands (met hier de wetenschappelijke namen). In het voorbeeld zie je waar de Noordse nachtorchis voorkomt (bijna overal). Wat betreft harlekijneend in prachtkleed, daarvoor moet je inderdaad wat vroeger zijn dan voor de meeste orchideeën. Langer blijven, dus. Mijn mooiste waarnemingen van die eend zijn overigens uit januari-februari, op zee bij Hafnir, bij windkracht 8, samen met duizenden kleine burgemeesters...
JildertRaul
Berichten: 6
Lid geworden op: zo sep 17, 2017 1:39 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door JildertRaul »

Wederom is mijn dank groot. Met name de laatste IJslandse site lijkt mij bruikbaar als het gaat om de verspreiding van plantensoorten (en orchideeën in het bijzonder).

Wat de Harlekijneend betreft, zie ik op observado.org foto's van mannetjes in prachtkleed voorbij komen tot in ieder geval begin juli (een enkeling zelfs medio juli). Je zou toch zeggen dat de eerste orchideeën eind juni/begin juli ook moeten bloeien? Afhankelijk van wanneer het voorjaar op gang komt...
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door Jan Essink »

Volgens mij zitten er in het VPA vindplaatsen van orchideeën op IJsland van o.a. Liesbeth en Jan Essink
JildertRaul
Berichten: 6
Lid geworden op: zo sep 17, 2017 1:39 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door JildertRaul »

Hoi Jan, wat bedoel je met VPA?
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door Michiel Janssen »

VPA staat voor vindplaatsarchief. Dit is een digitaal archief met reisverslagen en vindplaatsgegevens van vele landen. Het is echter alleen toegankelijk voor leden van de WEO. Geregistreerde gebruikers op het forum hebben geen toegang tot deze gegevens.

Groeten,

Michiel Janssen
Forumbeheerder WEO
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door Jan Essink »

Dus Jildert, ras lid worden van de WEO
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchideeën op IJsland

Bericht door peter wijn »

Ik onderschrijf de informatie van Ger.

Ik heb met de gids van Crossbill veel bloemen gevonden. Die gids had ik gekregen, omdat ik foto's heb aangeleverd van een eerdere vogelreis.
Het land is fantastisch.
De tijd van de harlekijneenden is iets beter voor koraalwortel meen ik. De mannetjes zijn in eind juni weg van de rivieren maar soms nog op zee aan de kust.

Ik moet nog steeds een verslag maken, maar ik moet ook nog 50% van 10.000 foto's uitzoeken van de zomer.
PW20120609_184948.jpg
PW20120609_184948.jpg (465.5 KiB) 8243 keer bekeken
Plaats reactie