In een Zweeds bos kwam ik op vrijwel dezelfde plek als vorig jaar één spookorchis Epipogium aphyllum tegen. Hij was echter nog niet geheel uit de knop gekomen, wat een interessant fenomeen is. Zoals je ziet komen de twee bloemen kennelijk uit één knop en vouwen ze zich in tegengestelde richting uit, de een naar boven en de ander naar beneden. Opmerkelijk. Overigens zijn ze in deze staat heel erg moeilijk te ontdekken, ik ben hier drie keer aan voorbij gelopen. Het exemplaar van vorig jaar staat hier: http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... f=3&t=2234.
Een kilometer of 20 verderop naar het oosten is een plek waarvan ik gelezen had in een verslag van een groep mycologen (!) dat daar eenblad Malaxis monophyllos zou kunnen voorkomen, onderaan een skihelling. Dat klopte, dus. Ik was echter door de afbeeldingen in Delforge (2016) nogal op het verkeerde been gezet, want ik zocht naar een plant met groene bloemen. Ze zijn hier kennelijk wat einde bloei en bijna doorzichtig en heel erg klein. Interessant was verder dat de groeiplaats vrij droog was, bepaald geen veen, er stonden veel bosorchissen, gevlekte orchissen en grote muggenorchis in de omgeving.
Spookorchis (Epipogium aphyllum) en eenblad (Malaxis monophyllos)
Moderator: Michiel Janssen
- Ger Meesters
Spookorchis (Epipogium aphyllum) en eenblad (Malaxis monophyllos)
Laatst gewijzigd door Ger Meesters op do aug 17, 2017 9:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Spookorchis en eenblad
Mooi Ger, zeker om die spookorchis eens zo te zien in knop.
- Hans Dekker
Leuk Ger,
Op onze op een na laatste dag in Zweden vond ik ook enkele exemplaren van één blad ineen zompig bos tussen Gävle en Sundsvall. Een dag later D. spaghnicola samen H. paludosa in een schitterend veen bij Hedesunda. Elders D. curvifolia in weer een ander prachtig veen. Die hoogvenen zin werlelijk geweldig. Zo was ooit in Drenthe ook, met zowel veenorchis als veenmosorchis, lange zonnedauw, veenbloembies, veenmos zegge en veel meer moois. En bijbehorende vlinders natuurlijk. Je raakt niet uitgekeken!
Groeten,
Hans
Op onze op een na laatste dag in Zweden vond ik ook enkele exemplaren van één blad ineen zompig bos tussen Gävle en Sundsvall. Een dag later D. spaghnicola samen H. paludosa in een schitterend veen bij Hedesunda. Elders D. curvifolia in weer een ander prachtig veen. Die hoogvenen zin werlelijk geweldig. Zo was ooit in Drenthe ook, met zowel veenorchis als veenmosorchis, lange zonnedauw, veenbloembies, veenmos zegge en veel meer moois. En bijbehorende vlinders natuurlijk. Je raakt niet uitgekeken!
Groeten,
Hans
- Ger Meesters
Dan heb je ondanks het matige weer toch een mooie reis door Zweden en Noorwegen gemaakt met veel mooie soorten en landschappen. Als Zweedse soort zegt D. curvifolia me niet zo veel en ken hem alleen maar uit Delforge, wordt hij hier ook wel D. traunsteineri genoemd? Ik heb in de loop der jaren nog al wat 'onbekende' Dactylorhiza's gefotografeerd, wie weet zit 'ie ertussen... In de hoogveengebieden hier met cruenta's, lapponica's en tal van tussenvormen, duizelt het je af en to, omdat er geen twee hetzelfde lijken. Dan zijn die duidelijke soorten als eenblad, spookorchis en bosnimf wat makkelijker...
- Ger Meesters
Vandaag hier in Zweden op zoek geweest naar dennenorchis, maar die bleek nog niet te bloeien. Wel veel planten in knop gevonden. Verder is de orchideeëntijd wel zo'n beetje voorbij, al staat er her en der nog wel bosorchis en gevlekte orchis in bloei, maar het mooie is er wel van af. Datzelfde geldt voor grote keverorchis en koraalwortel. Geen brede wespenorchis gevonden... Wel bij toeval weer een spookorchis, 150 km ten noorden van de vorige vindplaats, en nu wel in bloei. Opvallend was dat deze plant – eentje maar – aan de rand van een hoogveen stond, dus niet in het bos. Vrij natte standplaats en klein van stuk.