Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Hans Dekker »

Vandaag met een gids de Artfjället bij het Zweedse Hemavan opgewerkt om te speuren naar Nigritella runei. Ondanks het barre weer - steenkoud, harde wind en bij tijd en wijle regen - vonden we 10 soorten orchideeën. In een luwe kom vonden we ongeveer 20 planten van N. runei. Op de terugweg stak een poolvos de weg over en later nog een wilde kat. De dag kon niet meer stuk!

Groeten,

Hans
N. runei Rönas 15-07-17 (66).jpg
N. runei Rönas 15-07-17 (66).jpg (436.6 KiB) 5787 keer bekeken
Rönas 15-07-17 (196).jpg
Rönas 15-07-17 (196).jpg (758.68 KiB) 5787 keer bekeken
P. straminea Rönas 15-07-17 (2).jpg
P. straminea Rönas 15-07-17 (2).jpg (406.88 KiB) 5787 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Pracht excursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Ger Meesters »

Proficiat! Ondanks het slechte weer mooie platen, hoor. Een tocht naar Hemavan blijft op mijn verlanglijst staan. Zelf ben ik vandaag daarom maar een andere berg in de buurt opgeweest, waar ook opvallend veel straminea's stonden, wel erg klein van stuk.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Mooi hoor Hans, mijn dag zou ook niet meer stuk kunnen met zulke mooie waarnemingen. Dat in Zuid-Europa de meest prachtige orchideeën groeien is algemeen bekend maar dat er zo noordelijk in zulke barre omstandigheden ook nog veel te zien is, vind ik toch wel heel speciaal.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Jan Essink »

stonden ze nog in de Botanische tuin van Hemavan, daar hoopten wij ze toen te zien.
Zo te zien ben je niet die andere plek zelf omhoog gelope waar veel meer planten staan, maar je hebt in iedergeval toch G. runei gevonden en dat was het belangrijkste.
Tijdens onze 2 bezoeken hadden wij prachtig warm weer. Je moet het daar treffen

goede thuisreis
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Jan,

In de tuin stonden er 2. Na de excursie, 2 dagen later, ben ik met goed weer terug geweest en heb jouw plek en veel meer afgelopen. Heel veel gevonden, maar vrijwel allemaal in knop. De excursie was gewoon omdat ik het leuk vond. Bedankt nogmaals.

Groeten,

Hans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Jan Essink »

Wij hadden ook een melding dat op de plek waar jullie geweest zijn ze zouden moeten staan, maar waar dat was hadden we geen idee van. Zijn ook niet daar omhoog geweest, wel naar de plek die ik je beschreven had. Alleen de eerste keer niet ver genoeg naar het westen gelopen.
Ik vermoedde al dat je te vroeg zou zijn omdat de natuur zo laat was. Wij vonden ze rond 12 juli in bloei. Er zijn meerdere plekken bekend. Karel heeft op zijn zoektocht eerst 1.1/2 uur met een boot een meer overgevaren en toen nog enkele uren moeten lopen. Maar gevonden is gevonden.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Prachtexcursie naar Rune's vanilleorchis

Bericht door Hans Dekker »

En wij klagen niet Jan! Wij hebben ontzettend veel gezien: poolvos, elanden, zeearenden, visarenden en steenarend. Plus ontzettend veel orchideeën in zo'n 40 soorten. En allemaal heel enerverend en leuk ondanks het zeer beroerde weer. We gaan zeker terug, ook omdat we P. oligantha gemist hebben. Hoogtepunten: Lofoten, Andøy en de fjells van Tärnaby. Plus de prachtige hoogvenen en kalkmoerassen zoals bij Östersund. Verslag volgt t.z.t.

Groeten,

Hans
Plaats reactie